|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag sitter här och funderar på hur jag ska kunna effektivisera hanteringen av reklamationer och öppet köp. Som det är nu så meddelar kunden att denna vill returnera en vara. Vi svarar kunden att denna ska returnera varan till vår adress och att kunden ska bifoga en lapp med sitt ordernummer. Kunden får välja om denna vill ha en ny vara (vid reklamation) eller beloppet återbetalat. Antingen återbetalar vi till ett av kunden angivet konto, eller genom ett utbetalningskort per post. Vid reklamationer så ersätter vi även kundens utgifter för porto enligt Postens portotabell.
Hur gör ni andra? Skickar ni med information om returer (eller garantibevis) redan med leveransen? Har ni någon standardiserat formulär som kunden ska fylla i vid returer? Skickar ni returemballage och frakthandlingar till kunden, eller måste kunden stå för detta själv? Vad använder ni som underlag för bokföringen? Har ni några fiffiga funktioner i era ordersystem som underlättar hanteringen av returer? Hur lång tid tar det från det att kunden returnerar varan tills det att ni återbetalar beloppet? Hur återbetalar ni beloppet?
Hanteringen av returer fungerade bra för mig i början. Men nu börjar det kännas ganska rörigt i takt med att det blir fler och fler. Jag tänkte ta tag i det snart och tänka ut någon finurligt system att koppla samman med ordersystemet och kundtjänsten. Men just nu så står det rätt still i huvudet. Jag vet inte heller hur lätt jag vill göra det för kunden. Kunden bör inte uppleva det som krångligt. Samtidigt så vill jag inte uppmana till onödigt många returer genom att göra det för simpelt.
|