FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Vem betalar frakten vid öppet köp? | |||
Jag som säljare återbetalar fraktkostnaden | 10 | 29.41% | |
Kunden får stå för hela fraktkostnaden | 24 | 70.59% | |
Antal röster: 34. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2009-02-17, 21:21 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tänkte höra hur ni andra e-handlare gör med öppet köp och fraktkostnader. Lagen säger att kunden ska betala returfrakten. Men lagen är lite oklar angående om säljaren kan kräva betalt för den ursprungliga fraktkostnaden (dvs den frakten som förbrukades när varan skickades till kunden första gången). Efter samtal med en konsumentvägledare på konsumentverket, så fick jag rådet att ta betalt för frakten åt båda hållen vid öppet köp.
Innan alla missuppfattar min fråga så tänkte jag förtydliga: 1. Fraktkostnaden från säljare till kund (vem betalar?) 2. Returkostnaden från kund till säljare (kund betalar!) Det är alltså bara punkt 1 som jag är nyfiken på att höra hur ni andra gör. Exempel: Kunden köper en produkt för 200 kr. Fraktkostnaden är 100 kr. Kunden ångrar köpet och returnerar produkten. Återbetalar ni 200 kr eller 300 kr? |
|||
Svara med citat |
|
|