FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jahapp, så var det dags igen. Skillnaden är den här gången att personen inte bara backar och struntar i det hela utan kommer med grej på grej.
En beställning från en man som skulle beställa dyrt till alla hjärtans dag och kortet skulle vara till "hans älskade syster". Fakturabetalning förstås. Mailadressen gick till en Lena. Klart han kan ha transsexuella tendenser, men det är väl mindre sannolikt. Då man inte brukar köpa så dyrt till sin syster på alla hjärtans dag samt inte vilja ha bekräftelsen till sin egen mailadress satte jag rek på försändelsen. Fick då mail med frågan om fakturan låg i paketet. Svar ja. Fick besked om att han inte hann hämta ut det på några dagar och var orolig att den skulle förfalla. Han fick fakturauppgifterna för att kunna betala innan förfallodatum, och hämta ut paketet lite senare. Ett nytt mail ankom och personen "var plotsligt tvungen att aka till England for att hans mamma var doende, och skulle stanna dar tills att allting var over". Dvs obestämd tid. Han hade skickat sin fru att hämta ut försändelsen men det gick ju inte då det var rek. Kunde vi ändra på detta undrade han. Svar nej. Det var ju så synd tyckte han eftersom hans fru så gärna ville ha det som var beställt. Hans fru? Han skulle ju ge det till sin syster? Och vem fan är Lena som alla mail kommer ifrån? Ok, så min egentliga fråga efter detta långa inlägg (ville ge er lite bakgrundsinfo mest som kuriosa) är att när jag kontrollerar mailets IP så hittar jag X-originating-IP som jag tror är där mailet först skickas ifrån. Stämmer det? Det är isåfall i Malmö.... Men inte samma IP som beställningen gjorts ifrån. Tiden för avsändandet stämmer dock med engelsk tid, det skiljer exakt en timme. Är det tiden som är inställd på avsändarens dator, eller är det tiden på någon server? Mina kunskaper gällande sånt här är inte 100 eftersom jag aldrig behöver pyssla med det. Om jag får fler mail, kan jag med säkerhet säga att det är ett bedrägeriförsök det handlar om? Med hänvisning till att X-originating-IP är i Sverige när personen säger sig vara i England? Kan man fuska med tiden som anges? |
|||
![]() |
![]() |
|
|