Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Reverse proxy - squid, pound eller Apache?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-16, 13:00 #1
Nöffa Nöffa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
Nöffa Nöffa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
Hej på Er alla experter!

När jag läst igenom massor av inlägg här så verkar WN mest bestå av folk som jobbar aktivt med webben på ett eller annat sätt, proffs helt enkelt. Jag är bara en glad amatör än så länge, tänkte börja utbildning till webdesigner eller liknande i höst men leker hemma i förrådet tills dess.

Nåväl, till frågan; Jag har följande uppbyggnad hemma:

Telia ADSL
En IPadress
Brandvägg (IpCop)
Switch (3COM)
Webserver1 www.winweb.se (Win2k3, WAMP)
(som ska vidarebefordra till
Webserver2 www.ubuntuweb.se (ubuntu server, LAMP, Webmin)

Webserver1 har varit igång flera år med 3-4 hemsidor på med hjälp av <VirtualHost> så lite Apache har jag lärt mig.
Jag försöker få Apache i Win2k3 servern att vidarebefordra www.ubuntuweb.se till rätt server men utan framgång.
Jag har använt mig av ProxyPass- funktionen i Apache men lyckas inte riktigt. Kan bara se "default"sidan på webserver1. Har tittat både på squid och pound men de verkar vara mera för lastbalancering och andra avancerade saker som jag inte behöver i dagsläget iaf.

Är det någon här som har nån sån här lösning och vad har ni använt?
Ska man lägga ex.vis pound på en separat maskin efter switchen?
Behövs speciell kodning på sidorna på webserver2? Jag tänker på "header" eller annat. Kodar i php.

Har ju inget emot att lägga in en extra maskin, jag gör ju allt det här för att inte slappa till alldeles i hövvet...

Alla små ideér och lösningar mottages tacksamt, lovar att lägga in WN som tack på min sida!

Vänligen
Nöffa
Nöffa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017