FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
En tid efter att jag köpt en kamera kom ett erbjudande om att teckna en försäkring på den.
OCR-nummer, inbetalningskort och allt ser i princip ut som om det skulle vara en faktura. Alltså inget fuffens, bluff-faktura eller så. Men det fick mig att fundera lite... hur sköter de sådant i bokföringen? Ska det ses som en faktura, fast med betalningsskyldigheten ersatt med ett frivillighetsmoment? Eller får de sköta detta som om erbjudandena hanteras enligt kontantmetoden? Jag blir ju inte kund förrän jag betalar in summan, och en som inte är kund kan ju rimligen inte faktureras. Och i bokföringen kan man väl inte ta upp erbjudandena som intäkt, och sedan boka bort dem efter förfallodatumet? Och för de som redan är kunder, måste de få en faktura på förlängningar, eller kan den ersättas med ett erbjudande om förlängt avtal (och då hanteras med nån form av förenklad bokföring)? Många frågor blev de...! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
|
|