FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
hej fick ett mail av en kollega idag inom branchen idag värt att notera och ta upp och lägga ett varningens ord för läs följande......
"cit" Våra skojare från Borås slutar aldrig att förvåna en. Fick ett samtal från en kund igår, som jag gjort hemsidan åt. En säljare från "Comitnetbolaget" Nictrade ringde upp och påstod att en konkurrent till min kund var intresserade av flera domäner i deras namn och rekommenderade min kund att registrera dessa omgående! till ett hutlöst pris dessutom, fick dock inga siffror. Kunden som uppfattade Nictrade som "NIC-SE"(bara det är intressant) blev upprörd och ringde mig och bad om råd. Men det är bara början. Ägnade 30 min på morgonen till att Läsa igenom Nictrades allmänna villkor, vilket man borde varna allmänheten för omgående! Här kommer några utdrag: "BRISTANDE BETALNING I händelse av bristande eller utebliven betalning av registrerings- och förnyelseavgifter, tilläggsavgifter enligt pkt. 2.2 ovan eller andra avgifter hänförliga till Er domänregistrering, övergår till Nictrade omedelbart och utan rätt för Er till ersättning, samtliga de immateriella samt övriga rättigheter Ni kan ha haft till Domännamnet och äger Nictrade därefter en exklusiv rätt att använda och förfoga över Domännamnet." Detta följer samma linje som comitnet alltid haft, att registrera namn på sig själva, vilket enligt min mening är oetiskt och helt oacceptabelt! Det kan liknas med varumärkesintrång. Sen följer: "Nictrade har ingen skyldighet att, sedan rätten till Ert Domännamn övergått till Nictrade enligt pkt. 3.1 ovan, återföra Domännamnet till Er oavsett om full betalning därefter erlagts." Helt sjukt! Det fortsätter: "Om Ni lämnar oriktig, bristfällig eller på annat sätt otillförlitlig information eller underlåter att hålla informationen löpande uppdaterad eller underlåter att inom 15 kalenderdagar besvara en förfrågan från Nictrade rörande information av det slag som avses i pkt. 5.1 ovan övergår omedelbart samtliga rättigheter till domännamnet till Nictrade i enlighet med vad stadgas för bristande betalning enligt pkt. 3.1 ovan." Innebär det att Nictrade kan "sno" ett företagsnamn om kunden råkar ange fel orgnr eller liknande vid beställning? Det följs med: "Nictrade har ingen skyldighet att, sedan rätten till ett Domännamn övergått till Nictrade enligt pkt. 5.2 ovan, återföra Domännamnet till Er oavsett vilka uppgifter Ni därefter kan ha lämnat." Säger inget...läs vidare: "Ni är skyldig att, inom 30 dagar från det meddelande härom erhållits från Nictrade, avhjälpa varje brist eller underlåtenhet att uppfylla Era förpliktelser enligt detta avtal. Sker inte rättelse inom den tid som angivits enligt pkt. 8.1 eller uppkommer nya underlåtenheter i en omfattning som Nictrade inte skäligen skall acceptera övergår omedelbart samtliga rättigheter till Domännamnet till Nictrade i enlighet med vad stadgas för bristande betalning enligt pkt. 3.1 ovan. Nictrade har ingen skyldighet att, sedan rätten till Ert Domännamn övergått till Nictrade enligt pkt. 8.2 ovan, återföra Domännamnet till Er, oavsett vilka åtgärder Ni kan ha vidtagit." Åter en punkt som säger att Nictrade kan ta över "rätten" till en kunds domän. "Nictrade förbehåller sig rätten att efter eget gottfinnande radera Ert registrerade domännamn förutsatt att så sker inom 30 dagar från det Domännamnet registerades." Vad Fan (ursäkta språket) är detta? "Om Ert Domännamn är parkerat på Nictrade:s servrar men inte är i aktivt bruk äger Nictrade rätt att utan Ert hörande hänvisa sådant Domännamn till en av Nictrade designad temporär hemsida." Om en kund alltså vill registrera domäner för att skydda sitt företagsnamn eller varumärke riskerar kunden att de domänerna hänvisas till en sida med reklam för nictrade??????? Och sist: "Den registrerade namninnehavaren accepterar att: Det registrerade domännamnet huvudsakligen kommer att användas för bona fide affärs- eller kommersiella syften och inte (i) enbart för personligt bruk; eller (ii) enbart för syften att (1) sälja, handla med eller leasa domännamnet mot ersättning eller (2) icke begärt erbjudande att sälja, handla med eller leasa domännamnet mot ersättning." Får inte privatpersoner registrera domäner nu helt plötsligt? lite luddigt. Personligen ställer jag mig mycket frågande till Nictrades villkor och ställer frågan om detta sätt att behandla kunder är lagligt(??), att det är helt oacceptabelt och oetiskt är ju solklart. Vi som trodde att "Comitnet-fasonerna" var passé får nog än en gång bita i det sura äpplet. Stackars de företag som nu "luras" in i comitnetsfären genom ännu en kanal... """ |
||
![]() |
![]() |
|
|