Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur hantera PNG renderingen bland webbläsare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-12, 20:44 #1
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Hej!

Har problem med mina gradientövergångar när jag gör hemsidor, vill spara alla filer i PNG och när jag gör detta så renderas bilderna
i Safari exakt likadant som i Photoshop, problemet är att ställer jag in HEX-värdet på PNG bilden så gradientövergången ska bli mjuk
så fungerar det inte i Safari, HEX-värdet renderas alldeles för tamt i samtliga webbläsare.

Slängde ihop en snabb hemsida för att testa olika lösningar men det går inte, såhär ser sidan ut nu:

Såhär ser gradientövergången ut i Safari:
http://farm3.static.flickr.com/2371/...c36e52_o_d.png

Självklart vill jag att mina färdiga sidor ser ut som i Photoshop mockupen, alla PNG filer renderas likadant
i Photoshop som i Safari, på hemsidan jag gjort här så finns det 2 bilder, dels hela headern som har en gradient och outer glow och bakgrunden är en gradient uppifrån och ner.

Problemet är att färgerna i Opera och Firefox får rätt HEX värden när gradient fadar ut i bakgrunden, alltså man ser inte övergången mellan gradienten och bakgrunden.

Safari visar PNG filerna rätt, samma kontrast och färger, men eftersom HEX värdet på bakgrunden renderas tamare så syns övergången.

Självklart vill jag att mina hemsidor ser likadant ut i alla webbläsare och ser exakt likadant ut i PS som i alla webbläsare.

Ni måste ju ha stött på detta problemet någongång?http://farm3.static.flickr.com/2371/...c36e52_o_d.png
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017