FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag försöker lära mig loopar men har inte riktigt förstått hur jag skall göra. Jag vill försöka göra detta med JOptionPane: -------------------------------------------- Visa ett välkomstmeddelande Upprepa nedanstående tre steg… 1. Visa en dialogruta med minst fyra olika menyalternativ 2. Användaren väljer ett alternativ ("1","2","3","4","0") 3. Visa ett meddelande (beroende på vilket alternativ som valdes i menyn) … så länge som användaren inte väljer ”0” (Avsluta) från menyn Visa ett avslutningsmeddelande --------------------------------------------- Jag klarar av att visa välkomstmeddelandet och skriva ut menyn och hänvisa till olika meddelanden. Men hur gör jag så att menyn visas om igen efter användaren har valt alt 1-4 och fått dess meddelande ? ----------------------------------------------------- Min kod ser ut såhär: Kod:
/** * */ package se.hig.hit08.jng; import javax.swing.JOptionPane; /** * @author nit08jng * */ public class Uppgift4 { /** * @param args */ public static void main(String[] args) { String message0 = "Välkommen!"; JOptionPane.showMessageDialog(null, message0); String [] alternativ = {"1", "2", "3", "4", "0"}; String menyval = (String)JOptionPane.showInputDialog( null, "Välj...", "Meny", JOptionPane.PLAIN_MESSAGE, null, alternativ, alternativ[0]); int Menyval = Integer.parseInt(menyval); if (Menyval == 1) { String message = "JAA du tog nr 1!"; JOptionPane.showMessageDialog(null, message); } if (Menyval == 2) { String message = "JAA! du tog nr 2"; JOptionPane.showMessageDialog(null, message); } if (Menyval == 3) { String message = "JAA! du tog nr 3"; JOptionPane.showMessageDialog(null, message); } if (Menyval == 4) { String message = "JAA! du tog nr 4"; JOptionPane.showMessageDialog(null, message); } if (Menyval == 0) { String message = "Du valde att avsluta - Välkommen åter!"; JOptionPane.showMessageDialog(null, message); System.exit(0); } } } Mvh Johan |
||
![]() |
![]() |
|
|