Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Intranät - se inloggad windowsanvändare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-17, 12:55 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Hej

Jag ska göra ett intranät (alla som surfar tillhör samma lokala nätverk) där webbservern ska kunna se vilken windowsanvändare som besökaren är inloggad som.

Jag har googlat runt lite och sett en del lösningar som räcker halvvägs (t.ex. LDAP-funktionerna i php), men det ser inte ut att räcka hela vägen.

Hur som helst.

Webbservern får tag i datornamn och IP för den surfande datorn. Det betyder att jag behöver ett hjälpmedel för att få fram inloggad användare hos en angiven IP eller ett datornamn (IP to USERNAME).

Jag försöker undvika att blanda in certifikat, javaapplets, active X och konstiga webbläsarinställningar. Med andra ord vill jag att allt är fullkomligt transparent. Man vill inte behöva preparera varje dator med några inställningar, utan webbservern ska kunna gräva fram infon själv. Antingen via någon central enhet (AD) eller genom att anropa den surfande datorn i bakgrunden.

Jag förväntar mig att man mha IP kan få fram vilken user som är inloggad på den datorn. Om inte PHP kan ta fram det så kanske det genom en prompt går att få fram infon med några anrop, som jag kan göra genom exec(). Om inte det heller går så kan jag koda ihop något i C++ som kan gräva fram informationen (det måste ju bara gå!) och denna fil kan då returnera en text, som jag får fram när jag anropar den via exec().

Jag kan få inloggningar till nätverkets AD etc, så den infon går att komma åt, däremot kan man vad jag förstår inte köra IP->Username-sökning via detta.

Nån som har testat att ta fram en bra lösning?

Tack / Tobbe
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017