Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Spambekämpning på forum - hur spärrar man ord?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-24, 10:11 #1
_Niclas_ _Niclas_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
_Niclas_ _Niclas_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Del 438 i spambekämpning på sina forum.

Jag har lagt upp ett forum (Joakimweb) som jag justerat och anpassat bra för min sajt.
En asp-lösning där inläggen ramlar in i en access-databas och sen hämtas upp igen.

Men efter bara någon timme var de första ryska hälsningarna inne och sen dess kommer en det ena och en det andra.

Efter att kollat genom alla spam så ser jag att samtliga innehåller alltid "http" i sina inlägg, hur kluriga de än är med olika texter, och språk och tecken. Då slog det mig att man skulle kunna göra en spärr mot att kunna lägga inlägg som innehåller "http" (kanske och "href"). Visserligen är jag lite mot att spärra/censurera mina läsares möjligheter att skriva vad de vill, men å andra sidan finns det ju ett fält för att lägga in länk till sitt inlägg samt att man alltid kan ju skriva tex www.wn.se i textfältet.

Så nu är mina frågor, hur gör man ett sådant filter, är det ett javascript eller i asp-koden, eller något man ställer in i sin access-databas? Är det någon här som prövat på något liknande. Och finns det någon som kan tipsa om vart jag kan läsa på mer om hur jag gör en sådan lösning?

Tacksam för svar.
_Niclas_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017