Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Uthyrning av lokaler, både privat och till företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-18, 02:57 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Hej

Jag har klurat lite på att köpa en billig gård och rusta upp. Det är tre bostäder på den, en ska jag bo i själv, en ska jag hyra ut privat och en tänkte jag att företaget skulle hyra.

Den privata tänkte jag låta mamma (pensionär) hyra, för ett belopp som utnyttjar hennes bostadsbidrag maximalt (= mycket pengar till mig, utan att det kostar henne något). Jag tror att taket för bidraget ligger på typ 4000, så hyran landar nog någonstans där. Det är en tvåa på typ 60 kvm.

Företaget ska ha en större yta, jag skulle tippa på ca 100 kvm och jag hade tänkt att firman ska betala ca 6000/mån för detta.

Det är ganska bra pengar och i praktiken kommer jag själv bo i princip gratis om det går att göra som jag har tänkt. Det blir lite jobb förvisso, men gratis hyra är bra.

Är det någon som har provat sånt här och vet hur det fungerar? Finns det smarta knep och farliga ekonomiska fällor?
Jag har tänkt köpa allt privat och jag förutsätter att det är smartast. Om firman köper det så kan jag förstå att man kan köpa lite extra maskiner och grejer därigenom istället för privat, men jag har fått för mig att privat är mer lönsamt ändå, men jag kan ha fel.

Vad betalar man för skatt på pengarna man får in på hyran om man äger det privat? Är det typ 33% som för vanliga löner så gör det ju ganska ont, men det är väl isf smällar man får ta dårå.

Jag känner en kille som hyr ut sitt garage för 3000 till sin firma... Han har aldrig betalt en enda krona ur privat plånbok för att betala lånet/ammortering på sitt hus, pengarna från firman räcker till allt. Det låter rejält lockande vill jag lova. Naturligtvis lär man ju jobba ihop firmapengarna själv, men det är ju fortfarande lönsamt. Sen vet jag inte om han redovisar den inkomsten i sin deklaration eller ej, det låter jag vara osagt.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017