FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tjo
Jag undrar om det finns någon erkänd intelligent funktion för att förkorta texter till en given längd och som tar hänsyn till ord, och gärna hela meningar. Jag håller på med en sån funktion själv, men jag sätter en femma på att någon annan har gjort en snyggare lösning med mindre kod, för jag blir inte helt nöjd med mitt. ![]() Jag skulle vilja att man anger en maxlängd, och så försöker den få en hel mening inom maxlängden (att den bryter vid punkt, utropstecken eller frågetecken, typ), om det inte finns något sånt bryter den vid ett mellanslag eller annat skiljetecken. Den ska även vara säker för idiotisk input, t.ex. att det inte finns något godkänt skiljetecken, så typ wordwrap borde vara integrerat. Det behövs kanske viss tweakning för att det ska fungera bra för alla situationer, men målsättningen är att få hela meningar. Men om t.ex. första meningen är skitkort (typ "hej!"), och andra är så lång att den blir klippt efter 15 ord, då vill man kanske trots allt klippa mitt i andra meningen istället för att ta bort den helt, eftersom den korta versionen är helt intetsägande. Typ, jag vet inte vad som är optimalt, men det skulle inte förvåna mig om det finns en finfin lösning någonstans att ta del av. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
|
|