Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Optimal inställning av Xen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-02, 22:58 #1
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Jag har nu inhandlat bättre begagnad server till ett vrakpris, uppgraderat RAM, fixat och donat med Debian och lärt mig grunderna någorlunda och dessutom installerat Xen för virtualisering. Min tanke var att ha 3-4 Xen VS. Främsta syftet är att kunna ha koll på utnyttjade resurser. Om allt går vägen kommer två av dessa ha en högre belastning (nja, relativt) och kommer att tilldelas flera resurser. Om jag har förstått det hela rätt är det här ett bättre sätt att utnyttja resurserna än att köra alla fyra domäner utan virtualisering (rätta mig om jag har fel!).

Nu undrar jag lite vad som skulle vara utgöra en optimal inställning för Xen virutalisering. Så här ser förutsättningarna ut:

2 x 2,8 GHz Intel Xeon
4,5 GB RAM alt 6 GB RAM
2 x 76 GB U320 HD, RAID 1

dom0 - RAM: 256MB, 4 GB HD
XenVS 1 (förväntad högre belastning, mer diskutrymme, kontrollpanel) - RAM: 2 GB RAM, 25 GB HD
XenVS 2 (förväntad högre belastning, mer diskutrymme) - RAM: 1,5 GB RAM, 25 GB HD
XenVS 3 - RAM: 256 MB, 10 GB HD
XenVS 4 - RAM: 512 MB, 10 GB HD

Alla kommer att köra Debian 4.0.

Det jag undrar över är:

a) Hur mycket resurser bör dom0 tilldelas?
b) Swap memory...how much?
c) CPU management? Vilken är den optimala lösningen? Högre I/O intensitet på server 1 & 2. Vet ej hur det är med CPU-belastning men tror inte att det ska vara så märkvärdigt.

Direkt mun-mot-mun-metod eller länkar till vidare förkovran tas tacksamt emot.
KPK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017