Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köp av dator 07 mha egen insättning, eget uttag 08

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-14, 16:17 #1
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Det finns många trådar som handlar om att bekosta förbrukningsinventarier med eget kapital.
För min del köpte jag som privatperson en bärbar dator för 6000 SEK exkl. moms under hösten 2007.

Hade redan då en enskild firma registrerad. Tanken var att jag skulle använda en annan dator i verksamheten.
Men så blev det inte och nu använder jag nästan uteslutande min nyinköpta dator i företaget.

Därför funderar jag på att bokföra den nyinköpta datorn på den enskilda firman. Det är inte mer än rätt eftersom firman annars lånar datorn gratis.

Som jag ser det finns det två alternativ:

1) Eftersom deklarationen inte har kommit än kan jag bokföra datorinköpet på företaget 2007 och "låtsas" som att det hela tiden var ett företagsinköp, eller

2) Låta företaget köpa datorn av mig som privatperson nu under 2008.

Att uppge att min enskilda firma köpte datorn redan under hösten 2007 är visserligen inte sant. Men skillnaden är väl egentligen bara vad som rörde sig i mitt huvud då? (eftersom det är en enskild firma är ju orgnr = personnummer)
Och hade jag tänkt till lite då hade jag förmodligen upptäckt att datorn mest skulle komma att användas till firman.

Det här alternativet kräver dock att jag lyckas ta reda på hur det fungerar med egna insättningar och uttag (lån) mellan räkenskapsår (2007 sep, 2008 feb).

Det andra alternativet är helt enkelt att jag köper datorn från mig själv
Det låter dock problematiskt efter vad jag har hört om att alternativet med fiktiv moms togs bort 1995/1996.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017