FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
.MOBI är en av de yngsta toppdomänerna och tilltron till .mobi verkar i nuläget hamnat i två läger
- endera tror man fullt på .mobi eller inte alls. Förespråkarna ser denna TLD bli #2 efter .com. .mobi är TLDn som riktar in sig på surfning från mobiltelefoner och det finns idag ca 770 000 registrerade .mobi. Och det finns också idag ca 4 gånger så många mobiltelefoner som det finns datorer och de flesta nyarare telefoner tillåter också att surfa. Registret för toppdomänen har också först reserverat ett stort antal premiumdomäner, som de vid några tillfällen portionerat ut till exklusiva premiumauktioner. Jag tror att det bidragit till att hålla liv i intresset runt .mobi, som nu senast slog rekord vid en sedo-auktion av music.mobi som klubbades för 616 00 dollar dvs knappt 3,9 miljoner SEK. Och för att vara en TLD som så många räknat bort tycker jag att det är bra...men det finns fler för miljonförsäljningar än just music.mobi och det som är intressant är att det är ett ganska stort antal domäner som är lite av "icke-premium" som sålts, även domäner på andra språk än engelska. Jag har letat runt lite och gjort en sammanställning på de .mobi-försäljningar som jag hittat och jag har begränsat dem till försälningar över 1000 SEK (ca 500 försäljningar som jag hittat) Listan hittar du här: http://www.internetsweden.com/mobi.htm Tanken med .mobi-siter är att det ska vara "light" dvs snabba att ladda ner till mobilen, men det är inte "istället för" utan parallellt med verksamhetens vanliga sida. Det som talar emot är att det dels är möjligt för utvecklare att känna av typ av browser och leda besökaren till en "lightsida" dvs för det behövs ingen speciell .mobi-domän. Dels att det finns möjlighet att lägga lightsidan som subdomän till den vanliga typ: www.m.domain.com Det som däremot talar för är dels att de tjänster som har "mobilsidor" idag har helt skilda åsikter om hur besökarna ska hitta dit: Det är ju knappast någon som veta att Yahoo’s mobila site är http://wap.oa.yahoo.com eller att BBC’s site är http://www.bbc.co.uk/mobile/ eller att Weather Channel’s site är http://xhtml.weather.com/xhtml/ - Frågan är också om folk kommer att komma ihåg Sveriges egna länkar, som Dagens Nyheter som nyligen lanserade http://mobil.dn.se Det kan ju ses som mer användarvänligt att användarna vet att "mobiltjänsten" hittas på "domain.mobi" Men det som kanske mest talar för är vilka det ärsom backar TLDn: Microsoft, Nokia, Vodafone, Google, Ericsson och Samsung mfl Läsvärt för den som vill bilda sig en uppfattning: http://www.j2fi.net/2007/12/14/why-mobi/ http://www.domainstate.com/showthread.php3...&threadid=85103 http://money.cnn.com/2007/11/16/smbusiness/mobi.fsb/ http://www.wallstreetandtech.com/story/sho...04802142&pgno=1 Själv anser jag att 2008 kommer bli ett år då MYCKET .mobi-tjänster lanseras. Men eftersom jag själv är .mobi-innehavare och just släppt min första .mobi-tjänst: http://whoiser.mobi (Whois för mobiler) så får jag väl anse mig som partisk, men det skulle vara intressant att höra vad andra har att säga om .mobi och varför! |
|||
![]() |
![]() |
|
|