Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Folkets köp- och säljmarknad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-12-03, 15:34 #1
Kays avatar
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
Kays avatar

Reg.datum: May 2004
Standard Folkets köp- och säljmarknad

Hej,

Jag hörde sucken, men det finns en twist. Vill försöka beskriva det nyanserat, men det lyser säkert igenom att jag tycker det låter vettigt.

Har utvecklat ett system, typ Blocket-skript, för att sätta upp köp- och säljmarknader och tänkte höra vad ni tror om den nya approachen. Innan har jag riktat mig mot personer som vill starta köp- och säljmarknad och ha egenhostad lösning. Det är kul en vecka, sen blir det liggandes, för ingen hittar dit eller annonserar, d.v.s. det klassiska problemet.

Nu har jag precis bakat in så jag kan sälja / ge bort andelar i kategorier som utgörs av tre delar, [annonskategori] [annonstyp] i [geografisk plats] (Lägenheter uthyres i Göteborg, Bilar säljes i Bromma... etc). Du kan alltså köpa/få en andelspost på säg 5% i “Lägenheter uthyres i Göteborg” och får 5% på alla framtida annonskostnader. Det är redan utvecklat med tillhörande backend.

Jag har även vad man kan kalla en andelsroulette som man kan gå in och snurra på och få slumpat en andelspost med pris som man betalar, med information om hur många annonser som måste in innan break-even och vad vinst per annons är därefter, för all framtid. En variant är även att man får tilldelat 1% i den kategori+annonstyp+geo.plats man lägger in en fullprisannons i, tills 100% fyllts upp.

En tanke kan vara att koppla på kategorispecifika bannerannonser och med klickspårning / callback dela även eventuella affiliateintäkter med andelsägare.

-“Då får du 20 personer som leechar passivt”. Visst, man får hålla lite mer på “premium”-kategorier eller enbart slumpa ut andelarna för att sprida det jämnare, men med 1 400 geografiska platser, 50 annonskategorier och fem, sex applicerbara annonstyper (köpes, säljes, uthyres, sökes, bytes etc.) blir det minst en 500 000 varianter, d.v.s. 10 miljoner 5%-poster, med visst bortfall för orimliga kombinationer.

Vad tänks det spontant, om vi bortser från att ännu en i raden av köp- och säljsatsningar förmodligen inte kommer kunna ta strid med den större aktören? Jag anser dock att det är ett måste att jobba tillsammans och dela kakan för att folk ska få nys om nya aktörer.

Kan skicka länk via PM, men är främst ute efter input och feedback på upplägget beskrivet ovan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg backend.jpg (18.7 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg roulette.jpg (14.8 KB, 91 visningar)
Kay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017