FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Någån får gärna flytta denna om ni anser det vara fel forum
![]() Någon här som har koll på hur man räknar ut avståndet mellan koordinaten jag är på och en annan koordinat? Om jag tex befinner mig på : 57.702044, 11.963587 Och vill veta hur långt det är till : 57.702285, 11.964660 Är egentligen inte nog med meter tex men jag vill kunna få ut om det är tillräckligt nära eller inte. Tillräckligt nära är ju en definitionsfråga men jag tänker att man kollar avståndet på google mapps så ser man ju ungefär hur många meter det är mellan två punkter och sedan bara sätter en gräns utefter det. Min tanke är att man tar den ena minus den andra vilket jag antar i vissa fall blir minus och vissa fall plus. Men det talet bör ju vara ett värde på hur långt jag är ifrån målet i grader iaf och sedan sätter man bara en gräns för hur många grader som är nära. I just detta exempel så blev resultatet -0,000241 och -0,001073 så om jag anser att 0,001 är nära så kollar jag bara om resultatet från detta är <> +- 0,001. Och i detta fallet är ju andra talet för långt ifrån så det är inte "nära". Har jag tänkt rätt eller fel? Jag är väldigt novis på detta med koordinater så be kind ![]() Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
|
|