Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta Aktiebolag i Spanien

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-05-30, 09:46 #27
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av kitesurfer3000 Visa inlägg
Först stort tack för svar!

Jag förstår nog inte riktigt det du skriver (ovan citatet). Om bolaget ligger i Gibraltar och jag sitter o jobbar i Spanien - Anser Spanien att bolaget då ska tillämpa spanska skatteregler? D v s det kommer att drabba mig som privatperson och ägare av bolaget? Hur kan jag ta reda på vad som gäller?

Hade varit intressant att få tag i någon som har praktisk erfarenhet med Gibraltar/Spanien-upplägg samt husköp e t c. Har frågat på andra forum men har inte fått ngt bra svar ännu. Så jag antar att eftersom sådana upplägg verkar vara ovanliga så beror det kanske på att de inte håller för granskning...
Ja detta är standard regler när det gäller beskattning, och eftersom du är ensam ägare och VD i bolaget så blir bolagets enda verksamhet i Spanien.

Detta kan du komma runt på pappret genom anlita en extern VD som står på bolaget, antingen någon som bara står på pappret och inget mer. Detta håller så klart inte i en granskning.

Eller har du en VD som faktiskt sköter bolaget i någon form och skriver under papper och allt. Detta håller juridiskt vid granskning om man gör det rätt.

CFC lagstiftning blir dock inte aktuell då Gibraltar är inom EU, men dom har även lagar som säger bolag i lågskatteländer kan beskattas i Spanien om flesta tillgångar ligger där eller största arbete utförs där.

En sak du får tänka på lagstiftning som finns idag är inte anpassad för personer som sitter ensam med den dator och har affiliate verksamhet. Där är det i princip omöjligt för ett land att bevisa hur mycket du jobbat från datorn eller hur mycket som redan är "passiv" inkomst på redan aktiva siter. Och har man alla sidor på utländska webbhotell så blir det väldigt komplext för ett land.

Visst dom kan utan problem hävda fast driftställe då du är ensam ägare och bor i landet, svåra juridiska i hela är väl om dom kan bevisa bolaget haft någon verksamhet i landet.

Men oavsett kommer Spanien skita i ditt bolag och använda inkomstskatt lagen istället när du blivit skatteresidens efter bott över 6 månader i landet. Och den säger du ska beskattas för hela världens inkomster.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017