Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Feedback: Hemsida för realtidstjänst

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-03-31, 01:24 #6
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Väldigt spännande och bra tjänst!

Jag har några tekniska frågor och förslag:
  • Hur skiljer sig Pikoman från Pubnub?
  • Vart laddar man dina wrappers för PHP/C#? Du bör inkludera länkar till dessa i din dokumentation
  • Går det endast att ha en javascript klient som lyssnar eller fungerar det i andra programmeringsspråk också?
  • Hur fungerar Pikoman säkerhetsmässigt? Är en kanal krypterad via API-nyckel eller dylikt eller kan vem som helst försöka lyssna på diverse kanaler?
  • Du bör inkludera mer information kring prissättningen - vad det är som ingår för $19 etc.
  • Du lägger mycket betoning på att ni använder en svensk datahall, inkludera gärna mer information om datahallen och varför det är ett stort plus.
  • Inkludera gärna inbyggd funktionalitet för kryptering av datan som skickas inom kanalerna.

Kul att höra, ska besvara alla frågor
  • 1. Pubnub använder sig av så kallad long-polling, det innebär att du gör en förfrågan, men den väntar ända tills något händer. (Som att du ska ladda en hemsida, men har en timout på förfrågan på två sekunder t.ex. så inget visas så länge).

    Pikoman använder sig av websockets som native, flash som fallback, och är detta inte önskvärt / stöds så används polling.

    Provat med stöd ända ner till IE5 och det fungerar ypperligt.
  • 2. Det är sant att jag borde ha wrappersen nära att ladda hem vid dokumentationen. Det får jag ändra
  • 3. Just nu stödjs även Java, så du kan implementera det i android också som push notifications. Då ser client-apiet lite annorlunda ut. Men är rätt basic forward då jag har en exempel mall som inkluderas.

    Har ingen iOS enhet så lite svårt för mig att utveckla det. Men tänkt ordna det så fort man får en kund som vill ha det i iOS enheter också.
  • 4. Alla förfrågningar går via en SSL kryptering på 2048 bitar. både till api:et och själva anslutningarna till servrarna.

    Ingen kan lyssna på dina kanaler, du får tre stycken saker när du registrerat en applikation:

    apiNr, appKey (denna är public) och din appSecret.

    För varje rum som någon försöker komma in i t.ex.

    var channel = pikoman.subscribe("presence-mcdonalds");

    Så görs ett serveranrop till en backend server (t.ex. en hemsida som tar emot detta)

    Sedan väljer du om användare (t.ex. session['userid'] === 1) är behörig att gå in i mcdonalds kanal hos DIG.

    och om denne är behörig så returnerar du en authkey (denna genereras med $pikoman->auth($channelName, $socketId, $userId, $userInformation)


    men du kan lika gärna använda $pikoman->auth_presence($channelName, $socketId, $userId, $userInformation);

    eller för privata kanaler:

    $pikoman->auth_private($channelName, $socketId);

    denna nyckeln krävs för att bli ansluten till ett rum då.

    Ingen annan kan alltså avlyssna ett rum. och ditt presence-mcdonalds är inte samma som presence-mcdonalds hos ett annat appId.
  • 5. Ja det borde jag ha med, men vet inte riktigt vart.
  • 6. För det första så vill inte folk att deras information lämnar Sveriges gränser för eventuell avlyssning av trafik (visserligen är datan krypterad, men man vill vara 100% säker).

    Detta är även för att säkerställa oerhört låg latency mot andra aktörer som har sina servrar utomlands.

    Fram och tillbaka klockar jag in på mellan 19-21 ms fram och tillbaka från hemnätverket.

  • 7. All data är redan krypterad då alla förfrågningar går via wss eller https.

Hojta till om något känns oklart så får jag förklara igen (kan bli lite missförstånd ibland när jag förklarar)

Senast redigerad av x264 den 2015-03-31 klockan 01:35
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017