FAQ |
Kalender |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hallon gör rätt. Du har fått ett kvitto på 0 kr och kostnaden "kommer få detaljspecifikationen månaden efter".
Du ska visserligen bokföra transaktionen (du har flyttat pengar från ditt bankkonto till ditt sim-kort). Men det uppstår inte någon kostnad för ditt företag när du köper kontantkortet och därför ska du inte heller dra momsen direkt. Kostnaden uppstår när du använder kontantkortet, dvs förbrukar ditt saldo. Det är meningen att du ska bokföra kostnaden varje månad. Har du ett kontantkort på 149 kr och du har ringt för 8 kr, så ska du bokföra 8 kr... Om du känner att det blir orimligt tidskrävande och omständligt, så kan du alltid ta dig friheten att kostnadsföra 149 kr direkt vid köpet av kontantkortet. Vid årsskiftet så kan du därefter inventerat kvarstående saldon på eventuella konstantkort i företaget och redovisat det som en tillgång eller fordran. På så vis behöver du bara "krångla" en gång om året och du får ändå ett korrekt bokslut. Min förslag är förmodligen inte korrekt (vet ej och det är inte jag som sköter bokföringen i mitt företag). Men det värsta som kan hända är att Skatteverket har synpunkter vid en revision och att du blir upptaxerad med några ören, eftersom du tagit dig friheten att dra moms några dagar för tidigt (dvs när du köpte kontantkortet och inte när du senare ringde samtalen). |
|||
![]() |
![]() |
|
|