FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
vet att detta kanske är fel forum att posta detta på, men eftersom är inne här så ofta tänkte jag kunde ändå ställa den här. På teoriprovet fick jag frågan: Du kör i 90 km/h, en älg springer plötsligt ut 45 meter framför bilen. Vilken hastighet har du när du krockar med älgen? A. Mellan 0-20km/h B. Mellan 20-40km/h C. Mellan 40-60km/h D. Mellan 60-80km/h Hur kan man svara på en sån fråga? det finns många antagande man måste göra. - hur bra är däcken? - underlaget? - friktionskofisienten? - är inbromsningen linjär eller? jag räknade såhär: reaktionssträckan (1 sek) => 90km/h = 25 m/s då har jag alltså 20 meter kvar att göra själva inbromsningen. Om man följer formeln för bromssträckan (enligt körkortsboken): (9*9)*0,4 = 33 meter. Det är väl här någonstans jag blir osäker... att decelererar från 90km/h till 0km/h tar enligt uträkningen ovan 33 meter. alltså 90/33 = 2,7 km/h. dvs. man decelererar 2,7 km/h för för varje 1 meter man kör framåt (om man nu antar en linjär inbromsning) ...och eftersom jag endast hade 20 meter kvar för att bromsa, innebär detta; 20*2,7=54 km/h. 90-54 = 36 km/h. Slutsats: När jag krockar med älgen har jag en hastighet på 36 km/h. |
||
![]() |
![]() |
|
|