FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har en informationssida om hudsjukdomar, hudutslag, finnar och liknande på domänen http://www.hudutslag.nu som idag genererar ca 330-460 besökare om dagen ifrån SEO.
Jag släppte en uppdatering för ett tag sedan för att: • Förbättra design för att hålla kvar användarna. •*Responsiv för att fungera både för iPhone, iPad och Dator (Ca 50% är mobil/surfplatta) • Anpassa annonser efter storlek på skärm för högre CTR. • Bättre intern länkstruktur för förbättrad SEO men även få besökarna att besöka fler sidor. Resultatet på uppdateringen var följande: + Från 320 besökare om dagen till 430 (+35%) + Från 535 sidvisningar om dagen till 955 (+80%) + Från 1.66 sidvisningar per person till 2.28 (+37%) + Från 0:54 tid på sajten till 1:18 (+44%) + Från 72% Avvisningsfrekvens till 48% (-34%) Tycker att dessa siffror ser väldigt bra ut och alla dessa KPI'er bör leda till högre annonsintäkter. Resultatet var att mina redan rätt dåliga annonsintäkter (Ca 1200 SEK/mån) gick ifrån 4,23% CTR för hela April månad till 0,93% CTR sedan uppdateringen. Adsense-annonserna har exakt samma konfiguration gällande Rich-media och färg på text-länkar, och de är i stort sett på samma positioner. Föregående version av sidan hade följande annonspositioner på Artikel-sidorna (Som har en stor majoritet av trafiken): •*728x90 över artikel • Hög skyskrapa i sidebar • 728x90 under artikel Idag (Exempel: http://hudutslag.nu/bra-hudvard-nyckeln-till-fin-hud/): • 728x90 över annons • Hög skyskrapa i sidebar • 728x90 någonstans i artikeln Detta är på PC. Sidan är nu även responsiv för att se bra ut för mobilanvändare och surfplattor. När det gäller surfplattor så är positionen för annonserna likadana som för PC (och alltså som förra designen). Enda skillnaden är att 728x90 byts ut till en mindre annons för att passa fönstret. Gällande mobil som exempelvis iPhone så hamnar annonsen i sidebaren istället under artikeln och istället för en skyskrapa så blir det en mindre annons som passar fönstret bättre. Bild på hur en artikelsida såg ut i föregående design för att jämföra (Den såg alltså ut sådär på PC, iPad och Mobil eftersom att den ej var responsiv): http://i.imgur.com/NHbwj03.jpg Så alltså det jag undrar är: • Någon som har en idé om varför CTR sjunkit såhär mycket? Jag tycker att siffrorna ovan visar på att användarna använder hemsidan mer, stannar längre och läser mer vilket borde vara positivt för CTR(?). |
||
![]() |
![]() |
|
|