Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förvärv av immateriella rätterigheter från konkursbo

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-18, 21:47 #1
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
Comment Förvärv av immateriella rätterigheter från konkursbo

Jobbat under hösten med en startup som riktar sig mot B2B. Det kändes som att jag hade kommit på ett bra namn till verksamheten. Efter lite undersökning så visade det sig dock att domänen var upptagen av ett annat AB. Vid närmare kontroll visade det sig att bolaget var försatt i konkurs och jag tog snabbt kontakt med konkursförvaltare och berättade om mitt intresse att förvärva varumärke och domän - inget annat. Då bolaget inte hade haft något dåligt rykte utan mest försatts i konkurs efter flera års inaktivitet så var detta perfekt. Förvaltaren ville ha in ett bud och accepterade detta skriftligen. Tiden gick och det hände absolut inget - efter några samtal och mail till förvaltaren meddelade han att läget var under kontroll men att konkursen inte var helt avslutad och att han därför inte kunde göra något.

Redan här känns det konstigt, jag har vid flera tillfällen sett att man släpper immateriella rättigheter för att få in intäkter, speciellt om köparen kräver detta.

Eftersom jag inte kunnat ta över domän eller fått någon faktura från konkursförvaltaren skickade jag en begäran om namnbyte på det nyinköpa lagerbolaget till bolagsverket. Jag skickade självklart med kopior från förvaltaren. Till min förvåning får jag ett nekad svar från dem med anledning att det finns ett KB med samma namn och ägaren till KB't ville inte godkänna detta.

Efter lite forskning så visar det sig att ägaren till det konkursade AB't har ursprungligen startat ett KB först för att sedan överlåta verksamheten till AB. KB't ligger dock fortfarande registrerat med F-skatt och har enligt senaste siffrorna 0 anställda och 0 i omsättning.

Detta ställer givetvis till det en hel del. Anledningen till denna tråd är just den juridiska biten i detta scenario. Har bolagsverket agerat rätt? Och vad finns det för risker och finns det några möjligheter att komma förbi detta?

Tacksam för alla seriösa svar!
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017