Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kul/Inte helt seriöst: .NET äger!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-28, 18:41 #1
Rinkles avatar
Rinkle Rinkle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
Rinkle Rinkle är inte uppkopplad
Medlem
Rinkles avatar

Reg.datum: Jul 2003
Standard Kul/Inte helt seriöst: .NET äger!

Jag är Systemutvecklare med 5 års arbetslivserfarenhet på nacken, där jag sysslat med främst c/c++ och Java. Dessförinnan har jag utvecklat java i säg 4-6år till... Jag var en stark motståndare till stygga och elaka M$ och vägrade ta .NET med tång.

För en vecka sedan kom en kund som behövde hjälp med ett ASP-sida som de ville "uppdatera". Det visade sig vara ett råttbo och eftersom resten av portalerna de driftar bygger på EpiServer under .Net, SQLServer och WinSrv2k3, så var jag tvungen att utveckla ersättaren i .NET.

Valet föll på .NET MVC 4, en vecka efteråt kan jag bara säga att det är den behagligaste plattform att utveckla i. Saker som tidigare varit svårt/krångligt i tex Java Spring MVC eller PHP är lekande lätt .NET MVC.

För er som precis börjat och letar efter något att lära så kör igång på www.asp.net (Väldigt bra sida!)

Fördelar jag ser med .NET (för nybörjaren och även andra):
* Visual Studio - Det bara funkar och allt kommer med, koda lite tryck på play och se det snöa/börja debugga.
** dubbel-tab: Minns du inte hur man skrev en for-loop? skriv "for" slå på [tab] två ggr och där har du en for-loop redo att använda.
* Databas-grejer? Entity sköter det via code-first : Du skapar din Person-class och resten skapas automatiskt
* MVC struktur: Allt sitter logiskt och fint.

Ingen reklam bara en positivt överaskad Java-utvecklare.

Edit: Jag har tidigare sovit mig igenom en C#-kurs på universitetet som jag klarade genom att koda Java.

Senast redigerad av Rinkle den 2012-10-28 klockan 18:44
Rinkle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017