Medlem
|
|
Reg.datum: Jun 2010
|
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
Blockade adsensereklam med telefonnummer?
Jag driver en del sidor varav vissa är tjänsteinriktade. På de tjänsteinriktade så dyker det ofta upp adsensereklam där annonsören fult nog skriver ut sitt telefonnummer.
Typ i stil med "Behöver du hjälp med deklarationen? Ring oss på 08-23 23 24 så får du kostnadsfri rådgivning." eller (om jag hade haft någon sådan sida) "Kille som vill prata med heta tjejer? Ring oss på 071-666 333."
Som bekant så är ju adsense CPC, det vill säga jag får endast betalt när någon klickar på reklamen. Men vad fulingarna försöker göra är att fiska fram kunder från mig utan att jag får något betalt. Det är illa nog att deras webbadress skrivs ut men det är ju åtminstone konsekvent. Telefonnumret innebär ju de rakt av tjänar pengar på mig utan att jag får något för det.
Ett alternativ är förstås att manuellt blocka de som utför denna fulhet men det är inte riktigt praktiskt gångbart när man driver många sidor inom olika områden, det blir helt enkelt för mycket att sitta och pula med. Borde det inte vara emot Googles regler att ha telefonnummer i annonsen? Finns det något effektivt sätt att automatiskt stoppa det?
|