FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Hur ofta har man inte hört något i stil med: "Jag har världens bästa idé för en ny internet-tjänst. Om man genomförde den finns det inga begränsningar om hur mycket man kan tjäna!" Samtidigt verkar ganska många "ifrågasätta" försäljningen av exempelvis onlinepizza med motiveringar i stil med: "Hur i h-e kan man tjäna så mycket pengar, på en sådan simpel idé? Löjligt". Det råder ingen tvivel om att svenskar (per capita) är ovanligt initiativrika (Spotify, Skype, Pirate Bay, uTorrent, Kazaa för att nämna giganterna) men det är också en väldans mycket "prat utan verkstad"... En idé utan finansiell uppbackning, realistisk potential och teknisk lösning är lika jämförbar (läs: lika värdelös) som ett luftslott. Var (oerhört) skeptisk nästa gång du hör: "Om jag bara hade lite resurser skulle jag skapa nästa Google. Min idé är verkligen unik." Oftast är det dessvärre fråga om skenande fantasi med stänk av hybris. Nu tror jag att en del tänker - Aha, Captain Thailand har fallit offer för jantelagen. Tvärtom menar jag, jag unnar onlinepizza och Martin Lorentzon & Co varenda öre. Däremot anser jag att tomma idéer är just tomma ord. Action speaks louder than words!
![]() |
|
|