Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fem frågor om internationell lansering av sida om objektiv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-05, 16:35 #1
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard Fem frågor om internationell lansering av sida om objektiv

Hej,

Först,
En riktigt god fortsättning till er alla.

Vidare och till ämnet,
Driver en sida om objektiv, kallad Objektivguiden (www.objektivguiden.se) och planerar att inom kort lansera denna på engelska för att nå en större och mer internationell publik.

Eftersom www.objektivguiden.se är en svensk adress kommer den engelska version av sidan att ha en helt egen URL men jag kommer att låta den gå mot samma plats och filstruktur.

Citat:
<%@ Language=VBScript %>

<%
if InStr(Request.ServerVariables("SERVER_NAME"),"mins venskadoman.se") > 0 Then
lang = "swe"
elseif InStr(Request.ServerVariables("SERVER_NAME"),"myen glishdomain.com") > 0 Then
lang = "eng"
else
lang = "swe"
end if
%>

<% if lang = "eng" then %>
<!-- #Include file="lang_eng.asp" -->
<% else %>
<!-- #Include file="lang_swe.asp" -->
<% end if %>

De olika språkfilerna ser sen ut i stil med detta:

lang_swe.asp

Citat:
<%
lang_vikt = "Vikt"
lang_vikt_total = "Totalvikt"
lang_matt_short = "Mått"
lang_matt = "Mått (diameter x längd)"
lang_matt_diameter = "Diameter"
lang_matt_langd = "Längd"
lang_price = "Pris"
osv
%>
I allehanda text så läses skrivs variablerna ut, och språkfilen är nu ungefär 1000 rader lång (och cirka 115 kB), eftersom sidan också innehåller en hel del löptext och längre textstycken. Allt har lagts över som variabler och textsträngar.

Fråga 1. Översättning
Finns det exempel på översättningsbyråer ni har arbetat med? Finns det några erkänt bra, som kanske har ett tekniskt kunnande vad gäller facktermer etc? Kom gärna med förslag vilka ni har använt och hur ni upplevde deras kvalitet, service och prissättning.

Vidare,
Så långt tror jag att allt lirar, rent tekniskt. Alla tester jag har gjort har förlöpt väl, och sen kommer jag givetvis se till att

Citat:
<title>Objektivguiden - En sida om objektiv</title>
<meta name="keywords" content="Sökord om objektiv"
<meta name="description" content="Här beskrivs sidan"
, att dessa bitar får engelska motsvarigheter liksom all annan övrig text men jag är lite fundersam kring <meta>-taggarna.
Dessa har jag idag:

Citat:
<meta http-equiv="content-language" content="sv-se">
<meta name="copyright" content="Henrik Johansson" />
<meta name="language" content="sv">
<meta name="distribution" content="global" />
<meta name="robots" content="index,follow" />
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Fråga 2. Meta-taggar
Om sidan skall nå en så bred engelskspråking publik som möjligt,
Vad skall jag tänka på?
Skall man använda "en-us" eller bara "en"?
Skriv gärna förslag på hur ni hade utformat meta-taggarna vid en global sida.

Fråga 3. Delvis samma innehåll som den svenska sidan
Eftersom min engelska sida, med sin egna .com-adress, kommer att visa upp samma objektiv och produktbenämningar, samma specifikationer och samma länkar till olika recensioner osv så är jag rädd för att Google skall behandla och se på detta i negativ mening. Är detta något jag inte behöver eller skall oroa mig för? Hoppas att ni förstår hur jag menar. Lite som Dustin vs DustinHome. Exakt samma produktsortiment men två olika URLer, den ena till företag och den andar till privatpersoner. Kanske en dålig liknelse eftersom min kommer att ha en språkskillnad, men men. Har ni några tankar kring detta?

Fråga 4. Internationella prisjämförelser
Finns det någon funktion likt t ex PriceRunner och Prisjakt som fungerar internationellt?
Pricegrabber.com verkar vara en. Vet ni om det finns flera, gärna där man även kan agera som affiliate etc? Någon som har några erfarenheter av något liknande?

Fråga 5. Generella tips och råd inför internationell lansering
Är det någon som har gjort något motsvarande tidigare? Finns det något ni tycker att jag bör tänka på eller göra, både rent tekniskt med sidan och med tanke på SEO?

Att lansera den på engelska är för mig en stor sak, och det kanske blev ett tämligen långt inlägg (sorry, hehe) men man vill ju klart att det skall bli så bra som möjligt. Alla tankar och ideer är varmt välkomna.

På förhand, tack.

Mvh
// Henrik J
heggejoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017