FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har nyligen startat ett AB som jag planerar att använda för konsultverksamhet och eventuellt annan verksamhet. Jag är ensam ägare i detta, men jag kan tillägga att jag även är delägare i ett annat AB. Ännu har jag inte hunnit göra något alls med nya bolaget, jag har inte ens registrerat för F-skatt, moms och ev arbetsgivare.
Nu funderar jag på hur jag hanterar bolaget/bolagen klokast, så jag slänger ut mina tankar (kloka eller inte) och hoppas på värdefull feedback från folket här. --- Grundfrågan handlar om skatt. Självklart vill jag inte betala onödigt mycket skatt (trots att jag har hört sägas att det är häftigt att betala skatt), men jag är inte redo att flytta till ett skatteparadis ännu, så frågan gäller Sverige. Kan det vara en bra idé att låta bolaget vara ett holdingbolag (Holdingbolaget AB) utan verksamhet och bilda ett dotterbolag (Dotterbolaget AB) där jag lägger min verksamhet? Jag har hittills bildat 2 olika AB, så att bilda ett 3:e (Dotterbolaget AB) är inga konstigheter. Vad jag förstår kan jag dessutom använda hela aktiekapitalet (50 kkr) från Holdingbolaget AB för att bilda dotterbolaget, eftersom det är en tillgång värd minst vad jag har på kontot (åtminstone så länge jag har kvar minst 25 kkr på kontot). Jag räknar inte med att bli miljonär riktigt än, men jag har förstått att 3:12-reglerna gör att man bör (om man inte tycker det är häftigt att betala skatt förstås) ha ett bolag i träda om det sker, dvs Holdingbolaget AB som äger aktierna i Dotterbolaget AB. Självklart ska jag bli rik på mina verksamheter en vacker dag ![]() Eller gör det inget om jag har verksamhet i Holdingbolaget AB, bara den upphör den dag jag säljer Dotterbolaget för en stor summa pengar, för att få 25% skatt pga 3:12-reglerna? |
||
![]() |
![]() |
|
|