Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Allt du nämner går alldeles utmärkt att göra i PHP (med eller utan ramverk) eller .NET också.
|
Man får dock fråga sig om huvudargumentet *går* verkligen passar in här. Jag menar, man skulle i princip kunna bygga de TS gjort i ADA95, fråga är dock hur enkelt de skulle varit.
Citat:
Den stora nackdelen med RoR är ju som du själv nämner att man inte har någon direkt valfrihet när det gäller hosting vilket är lite extra trist när man arbetar med svenska webbplatser på det sättet du gör.
|
Jag känner själv (som f.d PHP-utvecklare och nuvarande Rails-utvecklare) att applikationerna man utvecklar idag är på tok för avancerade för ett webhotell. Redis/memcached-cachar, dokumentbaserade databaser, fulltextmotorer i form av Solor, asynkrona bakgrundsprocesser är vardagsmat i princip allt jag gör.
I takt med att komplexiteten över så försvinner möjligheten att använda ett webhotell.
Citat:
Det som inte finns är bara att bygga egna funktioner och klasser för så har man återanvändbar kod även där.
|
Du ska inte bara skriva koden, du ska även testa, dokumentera, buggfixa och underhålla. Du måste även ha spetskompetensen inom området om du ska konkurrera med redan färdiga lösningar.
Citat:
Ursprungligen postat av znap
Tycker du gör lite fel i att jämföra ett ramverk (RoR) med ett programmeringsspråk (PHP). Du kanske hade sett annorlunda på saken om du börjat med Zend, eller annat ramverk, för fem år sedan, eller om du för 6 månader sedan började programmera i ruby direkt istället för RoR.
|
Efter att ha suttit i CakePHP i ~2 år så kan jag konstatera att ramverket ligger långt efter Rails. Någon som förvisso inte beror på Cakes utvecklings-team utan PHP som språk i sig.
Rails-teamet har löst många skönhetsproblem m.h.a monkey-patchning, något som b.la gjort de möjligt att skriva just 3.days.ago + 1.day.
Citat:
PHP's motsvarighet till Gems heter pear, finns tonvis med färdig kod att använda sig av.
|
Rubygems har över 28k paket, Pear hade 500 sist jag kollade. Jag har själv skrivit ~ 25 paket som laddas ner runt 11k gånger. Hur många har du släppt?
Citat:
Har svårt att tro att det skulle finnas något som du kan göra i ruby som du inte kan göra i PHP, möjligtvis multitrådning om nu det kommer native i ruby
|
Aaa, vad jag älskar de här argumentet.