Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dra kabel i vägg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-19, 14:48 #1
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Standard Dra kabel i vägg

jag har ju nyligen köpt hus, som jag får tillgång till 1 november 2011. Jag har ett par frågor i samband med att dra kabel och göra _snygga_ installationer av kabel.

Jag ska lägga upp ett delningsnät för att sprida signal till alla rum. I nätet skall följande saker finnas. Alla ledningar kommer att samlas i ett rack nere i källaren i en bod där också NAS och annat av datautrustning som inte behöver ses eller höras står.
  1. LAN (Cat6)
  2. Ljud (PN kabel)
  3. Coaxial kabel (digital TV i backenät)
  4. Ström 230v (elektriker godkänner installation och kopplar på till strömnätet före det stängs)

1:
  • Hur långt kan man dra Cat6 kabel utan att tappa signalstyrka?
  • Går det bra att dra flera Cat kablar i ett Flexirör (rör för el-installation i vägg)? Går det bra att dra Cat kabeln tillsammans med Coax, om man te.x fläskar på med storleken av Flexiröret till 50mm i diam.

3:
  • Hur långt kan man dra coax kabeln före den tappar signal kvalitet? Hur långt över det kan man dra den före det är märkbart på tv-signalen?
  • Hur fungerar det att dra Coax runt ett skarpt invändigt hörn? Coax är ju inte väldigt flexibel som te.x Cat kabeln är.
  • Om jag i mitt delningsnät skal ha 4tv apparater, måste jag då först förstärka signalen? 2 av tv apparaterna kommer att köra en HD PVR lösning, som alltså har 2 tuners, och då kräver en varsin kabel per tuner. bör jag splitta kabeln för var tuner direkt efter antenn/förstärkare (så att jag måste dra 2 kablar fulla sträckan) eller kan jag splitta kabeln precis före dekodern?

4:
Bör jag skilja ut ström i en egen flexirör ledning? (dubbelkollar detta med elektriker) Jag ska montera ett skåp högt upp i trappen med LAN + ström där jag kan gömma undan router för Wifi i båda våningarna.

Diverse:

Bör jag fräsa "spår" in i gipsplattorna med ett multiverktyg och sedan fräsa en bit av regelverket och där fästa kabeln, eller blir det snyggare att helt enkelt ta upp gipsplattan och borra hål genom regelverket (röret träs genom hålet i varje stolpe i regelverket)

Oavsett lösning så skall alla väggar sedan täckas med Huntonit smartpanel (färdigmålad träpanel som är 11x60x239 d.vs stora skivor) http://www.bboligas.no/bilder/bilder...estaffstor.jpg som skjuts fast i vägg med klammer/dyckert.

Tar mer än gärna också mot tips på snygga kontakter/uttag/paneler för hdmi, ljud, lan, usb m.m.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017