Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stoppa spam på forum och bloggar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-07, 15:08 #7
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Jag har inte märkt någon kraftminskning, dock kör jag inte det i webhotell miljö. Har fundera på att ha 2 tabeller , en stor tabell med alla blockerade IP och sedan en cache tabell där man lagra besökta ip och med flagga om det goda eller onda IPn.

Men som sagt , det vara ett snabbhack, det går för sköna.. Eller så kanske man kan få sitt webhotell att sätta upp en lokal version av stoppaspam.

Nackdelen som jag ser med t.e.x frågor, är man kan få modeifera koden ganska mycket... Cookie lika så.. Det är ganska mycket arbete på implemtera det. Fördelen med den här koden, är att man kan lägga den central i någon header, så är det up and running.

Jag trodde det skulle prestanda problem, med söka igenom att en tabell på 180k IP, men har inte märkt av det och då är mysql standard uppsatt på maskinen. Webhotellen har oftast optimerade DB maskiner..

Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Bra. Men ovan kod lär dra en del performance om du ska köra den på varenda sidvisning. Kör funktionen annars på de ställen där de behövs, till exempel registrering av nytt konto. Du kan ju annars sätta en cookie om IP:et är ok och köra funktionen om det inte finns en cookie satt.

Men en bättre lösning måste nog ändå vara att kräva registrering för att kunna skriva inlägg och vid registreringen ha en enkel men unik fråga som måste svaras rätt. Gör det själv på seo-forum.se och det funkar bra. Drar heller ingen performance.

Senast redigerad av klein den 2011-10-07 klockan 15:18
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017