Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Optimala Lösningen ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-07, 13:33 #1
jbswebeck jbswebeck är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
jbswebeck jbswebeck är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Optimala Lösningen ?

Hej jag vet inte om den här lösningen är den optimala för mitt nätverk, som det är nu så fungerar det sådär, dock har jag lite funderingar om det är den optimala lösningen på dom prylar jag har eller om jag kan göra det annorlunda utan att köpa massa nya prylar.
Jag vet allt är kanske rätt formulerat men hoppas att ni förstår.

Så här ser min "setup" ut idag.

Lan-Fiber - Switch - desktop 1 - desktop 2 - HTPC XBMC Live - FreeNAS

(Desktop kör win 7)

WiFi Router - kopplad på sista porten på switchen för att tilldela laptops med wifi.

(Laptops Win 7)

Freenas funkar bra att streama på det trådbundna nätet dock är överförning av filer lite segt 40 GB på cirka 2 timmar är det normalt ? (kanske ska nämnas att nätverks kortet på Nasen är det inbyggda på ett gammalt P4 Moderkort från en Sony Vaio Dator som skrotades.
På Nasen har jag även en wifi usb dongel då tanken är att Nasen även ska kunna streama till en laptop, här kommer mitt problem.

Det går att pinga Nasen från laptop och tvärt om men win 7 hittar ej Nasen i nätverket hur kommer detta sig ?

Jag har ett till renoverings projekt som jag ska göra nått kul med frågan är bara vad, funderar på att lära mig mer linux så det kanske blir en linux server.
Skulle vara coolt att börja pilla lite med kamera övervakning dock så känns det lite overkill då jag bor i lägenhet dock skulle man kunna kunna hänga upp en kamera mot parkerings platsen, en på balkongen mot gården och en vid dörren som sagt lite overkill men men.

Vart ett långt inlägg såg jag men men

Senast redigerad av jbswebeck den 2011-09-07 klockan 13:46
jbswebeck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017