FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
__________________________________________________ __________ MailCom Europe AB svarar; MailCom bedriver idag 2 verksamheter, dels en plattform för distribution av nyhetsbrev, kampanjer, marknadsundersökningar mm, samt leverans av adresser till företag, myndigheter och förvaltningar. När det gäller vår roll som adressleverantör, så är vår avsikt/syfte att leverera adresser med bra kvalitet. MailCom Europe AB är en av flera aktörer på den svenska marknaden som levererar företagsuppgifter, även med e-postadresser. Vi ”säljer” inte adresser, utan tillhandahåller informationen vidare till våra kunder. Som företag/myndighet/förvaltning är man i stor del publik i sin verksamhet avseende sina kontaktuppgifter vare det sig är telefon, fax, postal adress eller e-post. Vi ser e-postadress som vilken del av företagets kontaktkanal, som de övriga. Att kontakta ett företag via e-post, precis som ett reklambrev, eller att ringa upp och komma med ett erbjudande är precis samma sak. Där har e-post en fördel, du kan med en enkelt förfarande avsäga dig vidare erbjudanden. Du kan också tacka ja till vis information, men avsäga dig annan. Vi strävar också efter att kunden segmenterar noga sina målgrupper för mer relevanta budskap, men det är upp till kunden att avgöra sina målgrupper. Vad gäller svensk lagstiftning, så är vår tolkning att det är tillåtet att skicka till företag (AB), myndigheter och förvaltningar utan tidigare medgivande. Vi förväntar oss att även våra kunder tar hänsyn till detta, även om det ligger utanför vårt ansvar hur vår kund hanterar detta. Precis som om jag skulle få information från Eniro för att missbruka ett telefonnummer, så kan Eniro i detta fallet inte lastas för det. Att vi även har företag som inte är av AB, är att vi även levererar postala adresser, telefonnummer och annan företagsinformation. I fallet Crystone AB, så har det från vår sida skett ett mycket olyckligt misstag, då även adresser av privat karaktär inte filtrerats bort och vi är den förste att beklaga detta då det orsakat mycket irritation hos mottagarna. Vi har nu fört en dialog med Crystone AB om detta och tillsammans vidtar vi åtgärder för att förhindra att sådana misstag sker igen. Det finns också andra aspekter i detta, ex. så ser vi även att man anger sin privata adress i ett bolag, eller att man vidarebefodrar e-post till sin privata. Vi har också kunder som köper adresser och/eller samlar in på egna metoder och sedan mixar dessa med adresser som vi levererat och anger oss som adresskälla. I de fallen blir det ännu värre för oss som leverantör när inte ens vi levererat eller hur man ska härleda vilken adress som levererats av vem. På adressen [email protected] kan man ange sin adress om man vill bli struken i vårt centrala register. Vi strävar efter att vara en seriös aktör på marknaden bland de övriga och vi respekterar absolut den som inte vill vara i våra register att bli struken. Jag hoppas att vi kan hålla en seriös nivå på detta forum och särskilja på begrepp som ”SPAM” som tyvärr oftast är ett slentrianmässigt uttryck som inte på något sätt har att göra med seriös e-postmarknadsföring. Avslutningsvis, så är det inte Crystone AB i detta fallet som skall hållas ansvarig för det som inträffat i detta fallet. Mvh, Ma** Lin****m. MailCom Europe AB __________________________________________________ ___________ |
||
![]() |
![]() |
|
|