Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Javascript krockar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-30, 18:36 #11
Jan Jan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
Jan Jan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
Hej, skönt att allt löste sig.
Några saker jag tänkte på bara som inte helt kommit fram i kommentarerna (det mesta vet du säkert redan)

Själv använder jag web developer toolbar i FireFox för att debugga min JavaScript. Rekommenderar den skarpt.

En sak du bör ha som vana när du skriver JavaScript, precis som all annan kod, för att undvika krockar etc (som du trodde var det ursprungliga felet) är att använda dig av namespaces/classer och object.

En tredje sak jag tänkte på och här får någon annan gärna bekräfta eller dementera mina uppgifter då jag absolut inte alls är säker. Det är att det finns vissa risker med att använda window.onload
Det är visserligen en lösning som jag gillar med den även kan lägga init-triggern i de externa JavaScript filerna. Men om jag nu minns rätt (och här får någon annan som sagt gärna också säga sitt) så väntar wondow.onload med att triggas tills allt på sidan har laddats in, alltså även bilder etc.
Det betyder att har du en tung bild som ska laddas eller om användaren sitter på en seg uppkoppling kan det ta flera sekunder innan din init funktion kör igång.

Oftast räcker det med att dom:en har laddat för att dina javascript ska fungera. Då kan du med fördel starta din init funktion i slutet av html-koden.
Vet att alla där ute inte håller med mig om att detta är den ultimata lösningen. Det är i alla fall så jag oftast brukar göra.
Jan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017