FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej!
Mitt allra första egna webbprojekt Familje | marknaden.se (FM) söker efter en ny ägare. Med följer en sajt under uppbyggnad Coming | Home.se (CH) som bygger på samma script. På grund av kodens uppbyggnad finns det goda möjligheter att starta nya sajter med samma struktur på andra marknader. Historik FM registrerades 2005-09-26, men lanserades förmodligen 2006. Min första tanke med sajten var att det skulle bli en köp & säljsajt (detta var innan Blockets totala dominans), när det inte gick så bra så skrev jag ett community istället (av typen Familjeliv) för att till sist landa i en prisjämförelsesajt för föräldrar & familjer. Om sidan FM har en modern design som är öppen och ljus med lekfulla färger. Tanken med FM är att läsa in, kategorisera och exponera produkter på webbutiker, inriktade mot familjer, barn och liknande. Idag är 21 butiker anslutna, och jag får sporadiska mejl från butiker som hittar sidan och gärna vill vara med. Faktum är att det har varit mycket lätt att få butiker att vara med. FM har i princip inte haft någon inkomst, men det finns dock goda möjligheter till det, både genom att sälja reklam samt genom att sälja extratjänster till butikerna. Sidan är optimerad för en riktigt stor reklambanner 250x250 och det finns goda möjligheter att lägga till andra reklamlösningar på sidan. Om trafiken går upp så kommer det finnas en möjlighet att ta betalt per klick / lead som man förmedlar till butikerna. Administrationen görs onpage och via phpMyAdmin. I princip krävs inget löpande arbete, allt sköter sig själv. Ibland måste något filter justeras för att nya produkter skall komma in under rätt kategori. Det finns även en communitydel med forum (som inte är släppt än). Den är funktionell men behöver förmodligen lite refactoring här och där. Det finns även en artikelsektion som inte heller är helt släppt. se länkar. Teknik Webbplatsen bygger på ett 100% egenhändigt utvecklat script och följer samma trevliga struktur som jag alltid arbetar med. Min kod är mycket strukturerad och felhanterad och det finns gott om kommentarer. Det finns även en communitydel som kan aktiveras om man så känner för. Administration av sidan sker direkt på webbplatsen samt i databas. Webbsidorna hostas idag på One.com. De är skrivna i PHP för MySQL. Ditt webbhotell måste stödja cronjobs. Det gör inte One, och därför kör jag mina cronjobs på en annan host. Statistik Sidorna är inte stora. FM snittar på 100 besök per dag och CH snittar på 10 per dag. Se bild från GA under länkar. Med lite off-page SEO-arbete kan man garanterat få bra fart på sidorna. Kategorisökorden är i många fall populära och oexploaterade. Villkor Köpare betalar eventuella överflyttnignskostnader Kan säljas privat eller via företag. Pris Det är förmodligen inte intressant för mig att sälja för under 25.000, men jag är öppen för förslag. Mycket beror på vem du som köpare är. Övrigt Ett alternativ till försäljning är en partner som har mycket driv och talang för PHP-kodning / SEO / marknadsföring / etc. Jag kommer i så fall ställa höga krav på dig - du behöver ha flera lyckade projekt bakom dig och både tid och driv. Det existerar inga skrivna avtal med företagen på sajten, alla har dock gett sitt skrivna medgivande till publiceringen av deras information och bilder. Länkar Länk till FM - sajt #1 Länk till CH - sajt #2 FM - artiklar FM - forum Historik från Archive.org Statistik FM Ställ gärna frågor om teknik och liknande direkt här i tråden så att alla kan ta del av svaren. Eventuella affärsförslag tar jag gärna via PM. Senast redigerad av coredev den 2011-07-08 klockan 10:19 |
|||
![]() |
![]() |
|
|