FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När jag menar passiv så menar jag inte att man förvaltar ett kapital eller ens äger webbsidor utan att bolaget verkligen är helt tomt.
Med aktiv verksamhet menar jag exempelvis att ha webbsidor, äga aktier, eller andra tillgångar. Eller driva webshop, lastbilsfirma eller konsultrörelse.... för att ta några enkla exempel.... AB är bra till: - Långvariga projekt - Verksamhet med flera delägare med olika kapitalinsatser eller ansvarsfördelning - Begränsar företrädares och ägares ansvar - Lätthet att sälja av när ett utveclingsprojekt är klart - Alla avtal föjer med bolaget vid ägarbyte - Enklare att ta in externa finansiärer - Enklare att skriva avtal med kunder och leverantörer - Mycket enkelt att hantera bokföring (ingen sammanblandning med privatekonomi som i EF/HB/KB) - Delägare kan lätt sälja av sin andel (om man inte har hembud) Styrelsen: - Behöver vara minst en ordinarie ledamot och en suppleant - Eller 2 ordinarie ledamöter + en suppleant - Eller 3 ordinarie ledamöter (då behövs ingen suppleant) - Om styrelsen har färre än tre ledamöter ska det finnas minst en suppleant Ägare: - Minst 1 ägare (behöver inte sitta i styrelsen, behöver inte delta i bolagsstämman men det är nog klokt att göra det om man är mån om sitt bolag). Kostnad: - Registreringsavgifter på hos bolagsverket, ca 1900 kr Krav på Aktiekapital: - Måste vara minst 50 000 kr - AK kan vara i andra tillgångar än pengar - Enklast att först betala in kontanter på ett konto och först därefter köpa varor för pengarna - Syftet med AK är att det ska användas i bolagets verksamhet - När man köper varor till lagret så påverkas inte nivån på AK (pengarna flyttas mellan balanskonton i bokföringen, resultatet påverkas inte alls) Senast redigerad av Conny Westh den 2011-06-12 klockan 01:19 |
||
![]() |
![]() |
|
|