FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tänkte här redogöra för ett bedrägeri som vi precis drabbats av. I korthet så är det en person som gjort en beställning via vårt webshop på en vara för ca 20.000:- Leveransadress och fakturaadress enligt nedan:
Företag AB Sven Svensson Box 123 111 11 Stad Försändelsen är skickad med Postpaket. Aviseringsmetod vald är sms-avisering, mobilnummret var inte möjligt att spåra via eniro, hitta.se, etc. Paketet har kommit till servicestället och personen i fråga har hämtat ut det, posten har gjort en legitimationskontroll, men ingen fullmaktskontroll eller behörighetskontroll att personen haft någon anknytning till företaget. Namnet "Sven Svensson" är inte avstämt mot personens legitimation. I postens villkor för tjänsten postpaket står bla. följande att läsa: Avtalsvillkor: ”Postpaket - Inrikes Pakettjänst Utlämning Postpaket lämnas ut till mottagaren eller ombud mot uppvisande av legitimation, inom 14 dagar. När ombud hämtar ska denna även visa upp mottagarens legitimation. En försändelse är obeställbar om den inte kan delas ut till mottagaren." ”Postens Allmänna Kundvillkor för Näringsidkare och andra organisationer (PAKN) 2. Definitioner "Mottagare defineras som: Den som angetts som adressat på en försändelse" Detta bör väl innebära att "mottagaren", dvs. adressaten (enl. definitionen ovan) inte kan vara vem som helst utan måste utgöra Företaget, *eller* (då företaget inte är en fysisk person) utgöra en behörig företrädare för företaget, och i sådana fall måste ju posten göra en fullmaktskontroll för att fastställa detta? Paketet har alltså inte lämnats till "adressaten" utan till en obehörig person, detta står väl i strid med vad som anges i villkoren ovan? Vidare hävdar posten: I de fall där ett företagsnamn och ett personnamn anges på en försändelse (som i detta fall), så prioriteras endast företagsnamnet, man gör ingen som helst avstämning mot personnamnet på adresslappen, i detta fall så hade det förhindrat bedrägeriet. Skickar man däremot en försändelse med REK-brev adresserad till ett företag så krävs en fullmakt från företaget i fråga för att få ut försändelsen. Detta trots att postpaket och företagspaket kan ha ett värde på upp till 50.000:- REK-brev endast 5.000:- Postpaket – Särskilda Villkor SMS-avisering skickas till mottagaren. Sändningen kan hämtas direkt när mottagaren blivit aviserad. Även här står det att SMS-aviseringen skall utgå till <b>mottagaren</b>, dvs. adressaten (företaget), i detta fall har sms-aviseringen skickats till en person som inte är känd av mottagaren eller av oss (avsändaren). Klipper här in lite av det resonemang vi fört i vår kontakt med Posten: "SMS-avisering är en form av avisering som på senare år dykt upp allt mer, men den erbjuder större möjligheter till bedrägerier. Hade en vanlig pappersavisering utgått till mottagarens postbox i detta fall så hade detta bedrägeri inte kunnat genomföras. Posten utgår ifrån att personen som innehar sms-aviseringen automatiskt är berättigad att hämta paket vid uppvisade av legitimation, detta utgör ingen som helst kontroll på att personen är behörig eller en representant för företaget." "Paketet skall lämnas till Företaget eller ett ombud för företaget, då detta utgör adressaten, vilket inte gjorts i detta fall. Hur posten kontrollerar att en person representerar ett företag, är inte vår sak att svara på. Fullmakt från företaget, underskrift från frimatecknare, firmatecknarens legitimation, mm. kan vara sätt att göra detta." ”5.3.2.3 Förlorad försändelse Med förlorad försändelse avses en försändelse som inom nedan föreskriven tid varken * lämnats ut till mottagaren”.. Vi anser att detta nu är en ”Förlorad försändelse” då den inte lämnats till mottagaren (adressaten, dvs. företaget) eller behörig representant för denne, i enlighet med ovanstående paragraf. Kommentarer till vårt sätt att se på detta mottages tacksamt, är vi ute och cyklar eller bör vi gå vidare? Tryggheten i en leverans som denna är ju dock i det närmaste noll. |
||
![]() |
![]() |
|
|