FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Soundpane gör det möjligt att via webbläsaren konvertera torrent- och musik-filer till Spotify-spellistor.
Så här gör du.
- Notis Webbläsarstöd [SPOILER] Projektet använder drag and drop-stödet i HTML5 för att möjliggöra just drag and drop-funktionaliteten, vilket bland annat betyder att inte alla webbläsare stöds. Om just din läsare inte har stöd för någon funktionalitet som krävs så ges ett felmeddelande. Siten använder sig även av sendAsBinary för att ladda upp torrent-filerna till servern. sendAsBinary är något som inte alla webbläsare har stöd för, där bland Safari. Observera att musik-filerna som du drar in inte laddas upp, det är endast namnet på filerna som skickas till servern. Du kan därför utan några större problem dra in en mängd låtar. Själv har jag testat med 2 000 st. Rekommenderat är att använda Firefox 4+ eller Chrome 10+.[/SPOILER] - FAQ Varför? [SPOILER] Fastnade för några dagarna sedan i en situation där jag behövde flytta ett hundra-tal låtar från en kompis musik-arkiv. Drygt 500 låtar behövdes manuellt föras över till Spotify, något som var aningen jobbigt. Efter drygt 10 min så gav jag upp för att lösa problemet på mitt eget lilla sätt. [/SPOILER] Laddas min musik upp till er server? [SPOILER] Nej. Vi läser endast av namnet på låtarna och skickar dessa till servern. Någon oberoende 3-part kan säkert bekräfta mitt påstående, om det är så att du är orolig för att distribuera din lagligt köpa musik. [/SPOILER] Laddas min torrent-fil upp till server? [SPOILER] Ja. För att vi ska kunna lista ut vad torrent-filer innehåller för data så måste torrent-filen laddas upp till servern. Filen kommer inte användas för att ladda ner innehållet som torrent-filen pekar på. Du kan läsa mer om innehållet i torrent-filen här. [/SPOILER] Låten jag angav hittades inte, varför? [SPOILER] Algoritmen som används för att lista ut vilken låt du verkligen vill ha kan innehålla en del kryphål. Här kommer därför en lista på saker som kan vara bra att ha i åtanke när en låt inte hittas.
Vad är siten byggd i? [SPOILER] Jag gillar att testa nya roliga tekniker för att lösa vardags-problem. Siten är bygg i nästan uteslutande OSS-mjukvaror, många utav dom skrivna av mig och min kollega. De få delarna som inte finns publicerade är siten (klistret) i sig och delen som skapar spellistorna. Den sistanämnda delen får vi (tyvärr) inte publicera p.g.a Spotifys strikta licensavtal. Här är i vilket fall som helst en lista på mjukvaror som används. rails, haml, compass, jammit, spotify, webhallon_wrapper, stalker, bencode, rchardet19, wire, capistrano, rspec , beanstalkd, hallon, mysql, debian, nginx, god , jquery, icanhaz.js, webmock, exceptional, coffeescript, levenshtein, head.js, sinatra + 50-tal till som ligger till grund för ovanstående. [/SPOILER] Spotify säger att spellistan är tom! [SPOILER] Om det är så att du har fått svar på att låtar finns så bör låtarna läggas till inom någon minut. Skulle listan trots detta fortsätta vara tom så kan det vara värt att testa att hoppa runt lite i klienten, te.x klicka på What’s new’ för att sedan återvända till listan. Detta är tyvärr inget vi kan göra något åt, i bland händer det att klienten ger upp och slutar kolla efter uppdateringar från spellistan i fråga. En omstart av klienten kan även göra susen. [/SPOILER] Vart tog min lista vägen? [SPOILER] Siten har för tillfället ingen auktorisering på något sätt, det enda sättet vi kan associera en lista till en användare är att tagga din webbläsare (a.k.a cookies). Skulle du byta dator eller rensa dina cookies så finns det ingen möjlighet att få tillbaka listan. Alla spellistor, förutsatt att du inte bytt just dator eller rensat cookies, finns att beskåda längst ner på siten. [/SPOILER] Hur väljer jag ett namn på min lista? [SPOILER] När du drar in en torrent-fil så används namnet på filen som skulle laddas ner. Om du i stället drar in en mängd låtar så kan du själv välja ett namn. Namnet går inte att ändra på i efterhand. Alla listor är dock publika, så du kan på egen hand lägga till låtar i listan. [/SPOILER] Hur raporterar jag ett fel? [SPOILER]
Vad kommer här näst? [SPOILER] En ny layout tror jag är på sin plats. Möjligheten att få spellistan mailad till sig. Har du några egna förslag? [/SPOILER] Senast redigerad av linusoleander den 2011-04-07 klockan 23:24 Anledning: Lägger in Spoiler-taggar. |
||
![]() |
![]() |
|
|