FAQ |
Kalender |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det beror nog mycket på hur skickliga säljare man har
![]() Jag har inte utfört någon försäljning själv (bara små försök). Då tog jag en stor sida inom samma område (nisch om finns) för referens och som säljer direktannonser och räknade sedan ut vad en besökare kostar per format. Sedan är det att anpassa efter egna mått och format. Formatkostnad / Antal besökare Så för DN.se som referens för dig: Format: 980x240px Kostnad: 299 000 kr / vecka Antal UB: 1 400 000 299 000 / 1 400 000 = 0,213 kr per besökare Din siffror med samma format: 0,213 * 22500 = 4792,50 kr / vecka Alltså kan du enligt denna uträkning begära 4792,50/vecka med DN.se som referensmått. Nu är detta en väldig enkel uträkning och tar inte hänsyn till allt annat som att de har mer info om sina läsare etc. Detta kan vara helt fel men jag fick fram rätt, enligt mig, rimliga siffror när jag använde det. Kan också tillägga att jag upplever att annonsörer är ganska ovilliga till att annonsera direkt på mindre sajter. Det är oftast sale man vill ha, och det är ganska förståeligt även om de får jäkligt mycket branding utan att behöva betala. |
|||
![]() |
![]() |
|
|