FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Vet att detta varit uppe tidigare, men ingen av trådarna gav mig riktigt den förståelse jag behöver för att kunna optimera Apachen ordentligt. Jag driftar en site med ca 40k besök i månaden, den är väldigt ajax intensiv och rapporterar sportresultat i realtid vilket gör att topparna ligger koncentrerade till helgerna och kan då bli ganska intensiva. Systemet är uppdelat i separata delar, just nu sitter jag och försöker förstå hur man på rätt sätt ska optimera en Apache server. Alla mina servrar är virtuella, servern i fråga är bestyckad med 2x vCPU samt 3GB RAM. Den kör Ubuntu Server 10.04 och kör bara Apachen, inget annat. Jag kör Prefork MPM, vad rekommenderar ni för inställningar? ServerLimit StartServers MinSpareServers MaxSpareServers MaxClients MaxRequestsPerChild Stämmer det att MaxClients är hårdkodat till 256? Kan man se i någon logg ifall man maxat MaxClients? Vad händer när MaxClients går i taket, kommer den droppa anslutningarna eller köa? Om den köar, hur lång kan kön bli innan den börjar droppa? Finns det någon enkelt och bra verktyg för att se statistik från Apachen? Jag har inga problem att sitta och övervaka realtidsdata om det inte finns loggar tillgängliga. |
||
![]() |
![]() |
|
|