FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Med tanke på att du var tvungen att upprepa både lönen själv samt att de ville att du skulle uppge ditt personnummer får mig att tänka på de säljarna som spelar in och klipper ihop samtal.
Jag känner till fall där man har fått en faktura på en tjänst som man inte beställt, där företaget i fråga har spelat in samtalet och klippt ihop det på ett sätt så att det låter som du ingår ett avtal. Att uppge sitt personnummer kan vara ett sätt som de använder för att "bekräfta beställningen". T.ex. Riktigt samtal. Säljare - Hej, är det Johan jag pratar med? Kund - Ja S - Hej, vill du jobba hos oss? Din lön blir 40000 i månaden, säg det själv, visst är det mycket pegnar. K - 40000 i månanden S - Precis, klart du ska ta det, allt jag behöver är ditt personnummer K - 8202021010 S - Tack, vi återkommer snart Manipulerat samtal. S - Hej, vill du köpa annonser K - Ja S - Hur mycket vill du köpa för K - 40000 i månaden S - Trevligt, kan du bekräfta med ditt personnummer K - 8202021010 S - Tack, vi återkommer snart En bekants kollega har råkat ut för exakt den här typen av försäljning. Att de kan få tag i hela hans/hennes personnummer är inte relevant då de är ute efter att personen i fråga ska säga vissa specifika saker, jag tror att det var bra att du inte uppgav ditt personnummer. Sen är det inte heller säkert att det är det bolaget som ringde som faktiskt ligger bakom. |
||
![]() |
![]() |
|
|