Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur skulle du lösa detta?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-17, 12:56 #1
Mr.Notepad Mr.Notepad är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2010
Mr.Notepad Mr.Notepad är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2010
Lightbulb Hur skulle du lösa detta?

Hej

Jag sitter med ett litet klurigt problem som är ganska nytt för mig, men som borde vara gammalt i hemsidesvärlden.

Normalt när jag skapar en hemsida åt någon så har alltid mottagaren kunnat lite HTML och vet hur man använder FTP för att tanka filer.

Nu ska jag hjälpa en bekants bekant att göra en enkel hemsida, där mottagaren är ett äldre par som saknar all kunskap om html och vet inte vad FTP är. Samtidigt ska de själva kunna ändra Nyheter, erbjudanden och öppettider på sajten.

Min första tanke...
Jag tänkte att man skulle kunna välja att ha t ex öppettider osv i en extern txt-fil som man kan editera med ett enkelt script, men eftersom inläsningen av denna fil på sajten (via include file) inte kan formatera radbrytningar ens, så föll den idén.

Min nästa tanke...
Jag börjar tänka i banorna att fortfarande ha en extern fil, men en som är html-kodad, och sedan ha en speciell editor-sida med en wisiwyg (typ precis en sån här som man skriver i just nu när man gör detta inlägg) som kan redigera en valfri fil på servern (eller bestämda filer med dropdown)
För då spelar det ingen roll om användaren kan html eller inte, eftersom fet stil, radbrytningar osv sköts direkt i editorn.

Någar idéer eller förslag på färdigga lösningar/script??
(Nej, de kan inte gå html-kurser så det är ingen lösning)
Mr.Notepad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017