Citat:
Ursprungligen postat av johan1234
Björklund - Jag har varit ute och föreläst om detta lite överallt under senaste året. Tex med CTOn på Microsoft senast på Internetdagarna. PA Consulting kom förra året med siffror som sa att i världen är 51% (hela världen) av it-cheferna positiva till molnet. I sverige är samma siffra 38%. Är du ute nog i stora bolag så märker du att det inte ens kommit i närheten att använda Amazon. Ett lysande undantag är TV4 som kört Amazon en längre tid. De hade valt svenskt om det fanns då de och andra kommer undan legala issues genom att hålla datan i Sverige.
|
Inga av de stora företagen ser så mycket fördelar med EC2 eller liknande tjänster.
De flesta bygger privata "moln" för sin infrastruktur då det ger mest prestanda och säkerhet för pengarna. IaaS gynnar mindre företagen, eller nystartade företag för att snabbt och enkelt få datorkraft.
Så har de varit på de företag jag jobbat på eller konsultat på. Och det är även det jag hör av kollegor i branschen.
Jag har ingen insyn i TV4, men jag tvivlar på att de kör Amazon för deras primära tjänster.
Skulle tro att alla IT-tunga företag idag har några servrar utanför sina egna serverhallar för några saker. Men inte för de primära sakerna, det ger mer för pengarna att köpa in alla infrastrukur och personal själva.
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234
På tal om det - kan du nämna tre svenska aktörer som har en konkurrerande tjänst till EC2 där du kommer igång på 5 minuter? Då menar jag inte en Plesk VPS lösning utan vad som skulle anses vara äkta cloud computing med skalbarhet, affärsmodell och fullskaliga apin mm.
|
Jag kommenterar inte detta då det kommer resultera i pajkastning.