Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se
Jag måste hålla med blixtsystems här.
Det är orimligt att som utvecklare kräva att beställaren ska ha kompetensen att själv till ta fram kravspecifikationer som beskriver exakt hur slutresultatet ska bli om man inte jobbar emot stora företag eller organisationer. Anledningen till att man anlitar någon konsult utifrån är ju att man saknar kompetensen själv och utan att veta hur utvecklingen går till är det svårt att göra en bra kravspec. Det är också ofta svårt för kunden att veta precis vad de vill ha. De har ett problem som de vill lösa och då måste utvecklaren i många fall hjälpa till med att hitta lösningen och skriva en kravspec.
Jag tycker nog att det är utvecklarens ansvar att se till att det upprättas en kravspec som han är nöjd med så att det inte råder några tvivel om vad som ska göras och hur.
Som utvecklare måste man ju också kunna vara flexibel nog att kunna ändra specifikationerna något på vägen till en extra kostnad som motsvarar det extra arbetet det innebär.
Som sagt, normalfallet är att kunden inte vet exakt vad de vill ha. Det har ett problem som de behöver en lösning till och eftersom de inte har kompetensen själva att lösa det tar de in en konsult. Hur ska man då kunna kräva att kunden har kompetensen till att upprätta en kravspec?
|
Tycker vi pratar om 2 olika saker här:
1. Kunden har inte kompetens att specificera vad som skall göras. Då tar man in en konsult som måste kunna branschen/verksamheten mycket väl.
2. Ett rent utvecklingsjobb. Då skall inte utvecklaren skriva kravspec:en. Då pratar jag om en utvecklare som inte är mycket väl insatt i kundens verksamhet.
Sedan kan det finnas fall där det kan kombineras, främst vid små nischade uppdrag.