Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Missförstånd mellan mig och kodare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-29, 10:51 #12
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Då beställaren inte är en organisation som har anställda med den kunskap som krävs för att ta fram en grundlig specifikation är det dock svårt att begära det av dem.

Jag tycker det förefaller som TS problem verkar ha att göra med en utvecklare som inte har kommunicerat väl och inte gjort ett bra jobb. Även om det är mindre sannolikt så är det inte säkert att en grundlig specifikation helt hade undvikit situationen. Som beställare skall du inte behöva presentera en databasstruktur, utan det skall utvecklaren klara. En utvecklare som inte klarar det kommer förmodligen heller inte klara att skriva en specifikation som håller en hög standard.

Vill man som företagare utan tillräcklig kunskap för att skriva grundliga specifikationer minimera riskerna för problem med en utvecklare är det bästa förfarandet att först beställa en specifikation. Då kan man om inte annat få en bättre uppfattning om utvecklarens kompetens. Det kan vara en hel del jobb och kan höja kostnaden på projektet, och i vissa fall kan det faktiskt vara värt risken att nöja sig med en mindre omfattande specifikation, men det kräver självfallet att du kan lita på att utvecklaren har en bra förståelse för projektet och bryr sig om att hitta optimala lösningar.

Mitt svar var från en utvecklares perspektiv, och även om en beställare kan tjäna på att strunta i att ta fram en grundlig specifikation är det sällan ett tillvägagångssätt jag skulle rekommendera, framförallt inte med en utvecklare man inte har tidigare erfarenhet av att jobba med. Men om man som utvecklare vet med sig att man brukar göra ett jobb som kunderna blir nöjda med utan att ha dokumenterat allt i minsta detalj, kan det vara ok att gå med på att göra mindre jobb utan en grundlig specifikation om kunden inte vill betala för att du skall skriva specifikation innan du ger en offert.

Det tar emot för mig att acceptera sådana förhållanden, men det är verkligheten som jag har erfarit den, och även om det kan verka slarvigt och riskabelt har det inte resulterat i några problem för mig under de ca 8 år jag jobbat som enskild frilansare.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017