FAQ |
Kalender |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är extremt sällan idéer i sig är värda mycket. Tänk på lite framgångsrika produkter och tjänster, och ofta så är inte själva idén bakom speciellt märkvärdig.
Google tjänade massor på en rätt så genialisk idé, en sökmotor som rankar sidor efter antal inlänkar. I efterhand har det visat sig vara lyckat, men hade man kommit på en sådan idé utan förmåga att utveckla den själv så hade det inte varit så lätt att få någon att betala pengar för den. Och där har man trots allt en rätt tydlig och unik idé. De flesta produkter och tjänster har betydligt mindre unika idéer som grund. Till 99% handlar framgången om hur väl man lyckas finansiera, genomföra och marknadsföra ett projekt. Har man ett team som är duktigt på ovanstående behöver man inte en unik idé, utan bara en tillräckligt stor målgrupp. Skall du lyckas få ut något av din idé krävs det förmodligen en hel del hårt arbete. Skall du hitta finansiärer eller seriösa samarbetspartners måste du lyckas visa att du har något att tillföra utöver idén. En ordentlig affärsplan med siffror väl förankrade i fakta är rätt mycket jobb att ta fram, men är i princip en förutsättning för finansiärer. Framför allt måste du visa att du är kapabel som entreprenör och helst lyckas sätta samman en styrelse som inger förtroende. Eventuella samarbetspartners som redan har pengar och folk som kan genomföra idén har normalt inte överföd av resurser men brist på idéer att genomföra. Kan du inte tillföra mer än själva idén blir det svårt att hitta någon som är intresserad. Tror du verkligen på din idé, jobba fram en ordentlig affärsplan och försök hitta folk som kan vara intresserade, men om du inte är beredd att lägga ner massor med jobb på att lyckas sälja idén är det nog rätt lönlöst att ens försöka. |
||
![]() |
![]() |
|
|