Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-18, 01:29 #11
objx objx är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
objx objx är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Beror hur man ser det, problemet för mig beror ändå på skatten då det handlar om pengarna.

För då behöver jag inte acceptera den statliga/kommunala misslyckanden. Då kan jag betala för mig själv och efter mitt behov.

Då skiter jag att staten inte kan bedriva sjukvård, då betalar jag ändå på egna försäkringar och kan gå till privata kliniker.

Jag tror inte stat/kommun ens klarar lösa fungerade järnväg/kollektivtrafik, SJ alla förseningar under en 10 års period motsvarar runt 1 miljon dom skulle betalat i förlorad tid om dom skulle ha gjort rätt mot mig.

Reser man mycket som jag gör får man budgetera ca 10-50k om året i extra kostnader i taxi och tidförlust om man ska åka tåg eller kolllektivt.
Ett av de mest klassiska, och samtidigt trångsynta, resonemangen från högerorienterade:
"Alla är lika mycket värda. Alla har lika stor chans i samhället. Staten ska inte äga"

Att du inte bara kan kliva ur din feta bubbla som du uppenbarligen befinner dig i och inse att alla är inte lika, och alla har inte samma förutsättningar.

Vad är det som är så tillfredställande med att vara egoistisk? Händer det aldrig att du hjälper en vilt främmande människa som du inte sett tidigare? Alla dina inlägg handlar om hur DU ska få det bättre, hur t.ex. SJ och Staten ska kompensera DINA lidanden och DINA förluster. Hur det är DINA skattepengar som finansierar de felsteg som begås i kommuner/landsting m.m.

Du verkar helt avsakna förståelse för att du faktiskt lever i en grupp, ett samhälle, ett land, som är rätt beroende av att vi alla hjälper varandra.

Även om du, i din nuvarande livsfas, har förutsättningar att betala mindre skatt, men att då själv betala dessa tidigare skattefinansierade utgifter ur egen ficka, så innebär det inte att alla har det, eller att du alltid kommer ha det.

Det är väl jättebra om du kan vara med och bidra just nu då du faktiskt har möjlighet till det.

Vad jag inte förstår med din ideologi är hur du vill hantera de personer som inte skulle ha råd. De som inte lyckats lika "bra" i livet.

Barn som föds i missbrukarhem, förståndshandikappade.
Barn som inte har föräldrar eller andra vuxna som kan hjälpa dem under skolåren,
som inte blir uppmuntrade till att lära sig nya saker, att ta för sig, att våga.
De som blir mobbade, invandrare med traumatiska minnen från hemlandet.

Du behöver inte ens gräva så djupt för att hitta problemfall.
Det räcker ju med att en normalbegåvad elev hamnar på en låg/mellan/högstadieskola där lärarkompetensen och pedagogiken är under genomsnittet för att det ska finnas risk att denne presterar sämre än andra, och därför får problem i sitt fortsatta liv.

Jag har pratat med moderater som på fullaste allvar tror att:
En flicka som fötts in i en utsatt situation (liknande det jag beskrivit ovan) har lika stor chans att bli statsminister en vacker dag som:
En kille som fötts i en höginkomsttagande akademikerfamilj i någon av de rikare kranskommunerna till Stockholm, som inte upplever några som helst problem under sin uppväxt, och vars föräldrar har flera högt uppsatta kontakter som gärna hjälper deras son att uppnå sina karriärsmål.

Sen tror jag inte på dina dogmer om att invandrare VILL vara en belastning, att de VILL lata sig och inte arbeta. Du förlöjligar ju bara dig själv när du försöker svartmåla en hel grupp enbart på grund av deras etnicitet.
objx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017