FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej,
Min kusin som bor i Sverige har ett problem och eftersom det finns sa manga foretagare har inne och arbetsgivare sa tankte jag hora efter. Det ar sa har. Han arbetar heltid inom dagligvaruhandel, avdelningschef for ett omrade. Sen han borjade arbeta dar i borjan pa sommaren sa har arbetsgivaren for honom dragit 25% i skatt pa lonen. Han gick in till arbetsgivaren och bad denna dra 35% i skatt fran och med Oktober, for att ligga pa den sakra sidan. Min kusin fick till svar att det kunde dom inte gora, for det finns ingen kommun i Sverige som har sa hog skatt. Han maste ordna papper fran sin kommun och sen betalar arbetsgivaren skatten som ar dar, varken mer eller mindre. Han har tidigare haft tva arbeten, dar arbetsgivaren direkt har fragat, hur mycket ska vi dra i skatt? Da sa han, 35% och da borjade dom dra 35% utan nagra papper eller sa. Det trakiga ar att hans arbetsgivare har betalat in 6.000 SEK for lite i skatt, sa min kusin far fran och med den har manaden borja med utfyllnadsbetalningar till sitt skattekonto for att inte aka pa en skattesmall nasta ar. Han har tjanat ~ 55.000 SEK i bruttolon sen har borjade och arbetsgivaren har dragit en total skatt pa ~ 13.000 SEK. Men egentligen ska arbetsgivaren ha betalat ~ 19.000 SEK i skatt pa ~ 55.000 SEK om man raknar pa 35%. Nu till fragan. Har arbetsgivaren ratt att neka hur mycket denna ska betala i skatt? Om min kusin sager, dra 60% i skatt som exempel, sa ska arbetsgivaren gora det. Han vill ju sjalvklart ha tillbaka pengar, darfor bad han om 35% men arbetsgivaren nekade. Sa, vad kan man gora egentligen? Tack pa forhand. |
|||
![]() |
![]() |
|
|