Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

värde på mjukvara / avtal?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-20, 21:12 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Det där stämmer väl inte alls Conny?

Då det är ett konsultjobb, dvs kunden har betalt för utvecklingen fast valt att lägga det på externa utvecklare istället för interna. I det fallet äger väl kunden rätten att disponera koden på det sättet som kunden bäst behagar? Detta förutsätter naturligtvis att dom fått tillgång till flashkoden (Actionscript etc).

Om dom inte fått tillgång till flashkoden så är det ju lite knepigare antar jag. Då kan man ju se det som att dom faktiskt inte alls betalt för utvecklingsresurser utan för en slutgiltig produkt.

I det fallet har dom ju normalt inte rätt att modifiera produkten och inkludera den till sina slutkunder då detta brukar begränsas av ett avtal. Men vad gäller annars?

Mycket knepigt, inser nu att jag inte har svaret på frågan faktiskt
Det jag skrev i mittt första inlägg stämmer, i och med att inget avtal har tecknats som reglerar de imateriella rättighetrena så gäller upphovsrättslagen.

Det är så många som tror att det du skrev är det som gäller men det är helt fel. Det finns ingen som helst rätt för en kund till de imateriella rättigheterna. Det funkar som när du anlitar en artist för att spela på et evenemang du anordnar. Artister får bra betalt men arrangören få ingen del i de imateriella rättigheterna. Vill ett skivbolag äga en artists ekonomiska rättigheter till ett verk av något slag så måste det till ett avtal om det.

Du blandar ihop vad som gäller om du är anställd i ett företag, då gäller normalt att arbetsgivaren har den ekonomiska copyrighten till allt arbete du gör inom ramen för din anställning. Men du har personligen den idéella copyrighten, dvs rätten at säga att du gjort jobbet och få den moraliska kredit du förtjänar, du har dock ingen rätt till ekonomisk kompensation för koden utöver din normala lön.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-08-20 klockan 21:54
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017