Citat:
Ursprungligen postat av rhuse
De första 5 åren ligger bevisbördan på dig. Låter du bli att redovisa en hyrd bostad i Sverige eller ett företag drivet genom bulvaner begår du skattebrott. Skattebrott är en ganska grov företeelse i de flesta västerländska länder och "glömmer" du att redovisa din bostad här under ett eller ett par år är det ganska lätt hänt att det rubriceras som grovt skattebrott. Straffskalan för grovt skattebrott är om jag inte missminner mig fängelse i 6-24 månader.
Efter de första 5 åren som utflyttad övergår bevisbördan på skatteverket så du måste inte själv skicka in papper om en eventuell bostad i Sverige. Men skulle RSV få för sig att fråga dig och du inte är sanningsenlig så begår du återigen skattebrott.
|
Man ska naturligtvis inte fuska. Men om man inte vill underlätta Skatteverkets granskning kan det vara en hjälp att inte köpa bostäder här ( ej vinterbonad sommarstuga tror jag att man får ha) och att Skatteverket kan hämta uppgifter från flygbolag, färjelinjer och Öresundsbron om de vill kolla upp hur mycket du är här. Även hur ofta och hur mycket du tar up på utländska bankomat/kreditkort i Sverige. Bara så att du vet.